ارتباط جوک و sms

  طنز بیشتر به منظور ارسال یک پیام که دارای باری روانی منفی است کاربرد دارد تا آن را تلطیف کرده و پذیرش آن را برای مخاطب بیشتر کند. ضربالمثلهای ایرانی مملو از عبارات و کنایههای طنز آمیزی است که به عنوان ابزاری در اختیار منتقدین به یک فرد یا حرکت قرار میگیرد  جوک پيامی است جدی با هدف اصلاح آسيبهای اجتماعی در قالب خنده و شوخی که در گذشته بصورت گفتار رودررو و يا بصورت مکتوب منعکس می شده ولی اينک علاوه بر آن صورتهای ارتباطی در اينترنت و يا به صورت sms نيز بدان پرداخته می شود.يعنی رفته رفته از حالت broadcasting يا پخش گسترده به صورت pointcasting يا پخش بسيار محدود و يا ارتباط one-on -one در آمده است.يعنی يک نفر از طريق sms به يک نفر ديگر می تواند پيامی را بفرستد و وی نيز يا پاسخ پيام را می دهد و يا آن پيام را به ديگری انتقال می دهد.ارتباط pointcasting  ازلحاظ تکنيکی بصورت ever person  يا شخص هميشه حاظر و از لحاظ medium بصورت syberspace می باشد. اين نوع از ارتباط از نظر اقتصادی باعث شده که زمان و هزينه انتقال اطلاعات تا حد قابل توجهی کاهش يابد بطوريکه ميتوان در زمان بسيار کوتاه و با هزينه بسيار کمی پيامی را به  مسافات  طولانی  فرستاد.از نظر اجتماعی و فرهنگی باعث شده که ارتباطات ميان فردی پيش از پيش قويتر شود و افراد بتوانند ايده ها و تفکرات و نگرشهای خود را با همديگر در ميان بگذارند  بطوريکه اين عامل  به  تقويت وحدت و همبستگی و ايجاد انسجام  اجتماعی ميتواند کمک کننده باشد واز طرف ديگر يک وسيله نوين ارتباطی می باشد که گاها از سيستمهای ماهواره -ای جهت برقراری ارتباطات استفاده  ميشود  پس  ميتوان  sms  را تلفيقی از ارتباطات  نوين  و سنتی دانست .از نظر سياسی ميتوان آن دسته از اخبار و اطلاعاتی را که بصورت رسمی  حق انتشار ندارند رااز اين طريق به سطح عمومی جامعه درز داد بطوريکه ميتواند در نهادينه کردن دموکراسی و حقوق بشر موثر واقع شود.بنابر اين جوکها با هدف خاصی بصورت sms بيان می شوند که يکی از کارکرد آنها روشنگری و انتقاد از نا بسامانيهای اجتماعی واحزب و گروههای سیاسی است.

استفاده از طنز به عنوان ابزاری سیاسی ابتدا توسط امپراطوری انگلیس حول و حوش جنگ جهانی دوم صورت گرفت تا برای به زانو در آوردن تمدن اسلامی که نفسهای آخرش را میکشید و امپراطوری عثمانی سردمدار آن بود، از آن استفاده کند. خلق شخصیتی بنام «ملا نصر الدین» با حکایات طنز و رواج آن در کوی و برزن و تالیف و چاپ میلیونی کتابی از سرگذشتهای او و ترویج آن در جوامع اسلامی مخصوصا خاورمیانه بزرگترین و موفقترین مدل استفاده از این ابزار برای به راه انداختن یک جنگ روانی علیه اسلام بود.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

اما از طرف ديگر جوکهايی که بصورت sms فرستاده می شوند اين ويژگيها را دارند:

1-       محتوای جوکها معمولا رکیک و وقیحانه است. (؟)

2-       محتوای جوکها با یک سیر تصاعدی رو به رکیکی دارند.

3-       به طور کاملا هدفداری معمولا اباحهگری (مباح پنداری) جزو پیامهای اصلی این messageها است.

4-       معمولا در این پیامها یک نفر یا یک قوم یا یک فرهنگ یا یک اقدام به شدت استهزا میشود.

5-       این پیامها بی اصل و نسب است یعنی گوینده (≠ فرستنده) آن مشخص نیست.

6-       پیامها بیشتر جنبه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دارند.

/ 2 نظر / 11 بازدید
فريبا

سلام وبلاگتان را خواندم و از مطالبی که درآن بود چيزهای زيادی ياد گرفتم از آشنايی باشما خوشحالم به من هم سر بزنيد موفق باشيد

ارکيده

قشنگ بود خوشحال ميشم به من هم سر بزنيد