MEDIA MANAGEMENT

این وبلاگ در مورد مدیریت رسانه و علوم ارتباطات می باشد.
 
اضافه بار اطلاعاتي در عصر جهانی شدن
ساعت ٧:٥٦ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٦/۱/۱٠ : توسط : بهنام رضاقلی زاده

تکنولوژی نحوه کسب خبر از سوی مردم را به کل دگرگون کرده است. با توجه به حضور اينترنت، متن های مخابره ای، سيستم خبررسانی سفارشی، و 200 شکبه تلويزيونی کارتی، اخبار و اطلاعات راجع به اوضاع دنيا هيچ گاه تا به اين حد در دسترس – و درهم و برهم – نبوده است. اما اين موجب ميشود که ما بيشتر اطلاع پيدا کنيم يا کمتر؟

در گذشته، اطلاعات يک گنجينه مقدس و کمياب به شمار ميرفت، و به دست آوردن اطلاعاتِ بيشتر يک حسن محسوب ميشد. امروزه، ما در عصری زندگی ميکنيم که در آن سيل اطلاعات از هر طرف به سمت ما سرازير ميشود، عصری که در آن اطلاعات باارزش با اطلاعات بی ارزش، اطلاعات نافع با اطلاعات بی مصرف، و اطلاعات موثق با اطلاعات مبتذل در هم ميآميزد. منابع اطلاع رسانی بسيار چشمگير شده اند: شبکه های ماهواره ای، برنامه های خبری محلی و بين المللی، روزنامه ها و مجلات عمومی و تخصصی، و خبرنامه هايی که هر روز منتشر ميشوند. و بعد هم اينترنت، که حجم آن هر سال دو برابر ميشود. چگونه ميشود با اين سيل اطلاعات مقابله کرد؟ در مورد اطلاعات، آيا " بيشتر" اطلاع داشتن به معنی " بهتر" اطلاع داشتن است؟


در بحبوحه اين انفجار اطلاعات پخش و پراکنده – اطلاعاتی که گاهی ممکن است بی پايه و اساس باشند، مبهم، غيردقيق، بی اهميت، يا صرفا" نامربوط باشند – مردم بيش از آن که قادر باشند از اين اطلاعات به نفع خود استفاده کنند، خود را در زندان آن ها اسير ميبينند.

خوشبختانه، وسايلی وجود دارند که ما را در بازيابی اطلاعات دلخواه ياری ميکنند، وسايلی از جمله سرويس های " خبررسانی فوری "  که اخبار سفارشی را به آدرس اينترنتی، تلفن همراه، يا وسايل ديجيتالی شخصی شما ارسال ميکنند. کاربران به کمک خدمات خبررسانی فوری، که اکثر خبرگزاری های بزرگ ارائه ميکنند، عناوين اخبار مورد علاقه خود را مشخص کرده، به اين وسيله و با بی نياز شدن از دريافت اخبار از طريق پرسه گردی در اينترنت، روند گردآوری اخبار خود را کارآمدتر ميکنند.

برای کارشناسان و روزنامه نگاران، خدمات گسترده تری وجود دارد از جمله سيستم های اصولا" اينترنتی پيگيری و کنترل اخبار، که اخبار را از منابع مختلف گردآوری کرده و آن ها را از طريق آدرس های اينترنتی ارسال ميکنند. " خبررسانی فوری گوگل "  نمونه ای از اين سرويس ها است: اين سرويس با جست وجو در 4500 منبع خبری به طور شبانه روزی، نشانی مقالاتی را که با عناوين تعيين شده توسط شما مطابقت دارند برای شما ارسال ميکند. بنابراين، اگر شما اخباری را درخواست کرده باشيد که شامل کلمات " آموزش مجازي" يا " آموزش از راه دور" باشند، نشانی تازه ترين اخبار در اين زمينه را به محض آن که در دسترس قرار گيرند دريافت خواهيد کرد. سرويس های مشابه ديگری هم وجود دارند، از جمله " سی بی اس مارکت واچ " ، " سايبر الرت " ، " هوورز" ، " دايالئگ نيوز اج " ، " فکتيوا " ، " لکسيس نکسيس " ، و " پرسنال نيوز".


در ماه های اخير، وبلاگ ها و وبلاگ نويسان حجم قابل توجهی از دنيای اطلاعات را به خود اختصاص داده، و اکنون چنان اعتبار – و حتی تاثيری – پيدا کرده اند که رسانه ها، و مراجع اقتصادی، تجاری، و سياسی مجبور شده اند آن ها را به رسميت بشناسند. اطلاعات سريع، بی پرده، و اغلب بحث انگيزی که در وبلاگ ها پخش ميشوند تحت نظر قرار گرفته، تجزيه و تحليل شده، و حتی به تمسخر گرفته ميشوند، اما هيچ وقت کلا" ناديده گرفته نميشوند.