MEDIA MANAGEMENT

این وبلاگ در مورد مدیریت رسانه و علوم ارتباطات می باشد.
 
ابتكار وبلاگ نويس ها در ارتباطات
ساعت ٤:٢۸ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/۳/٢٥ : توسط : بهنام رضاقلی زاده

فناوری نرم افزاری كه نويسندگان را قادر می سازد به آسانی نوشته های خود را در World Wide Web منتشر كنند، نقش سنتی سازمان های رسانه ای را به عنوان راه ارتباط با توده مردم به چالش كشيده است. در چند سال گذشته، با سرعتی روزافزون، افراد عادی به گزارشگران و مفسرين در صحنه های اجتماعی تبديل شده اند. اين افراد در قلمرو مناظرات اجتماعی و سياسی جايگاه خود را به سرعت و به طرز چشمگيری ارتقا بخشیده اند.

دان گيلمور رئيس مركز رسانه های مردمی (
http://www.citmedia.org/blog) و نويسنده کتاب "ما و رسانه ها: روزنامه نگاری توده مردم، توسط مردم، برای مردم" است.
وبلاگ ها دقيقا چه چيزی هستند؟ تعريف واحدی وجود ندارد، ولی حداقل همه آنها در سه چيز مشترك هستند. به طور معمول از نوشته های كوتاهی كه به آن ها پستينگ [posting] نيز گفته می شود، تشكيل می شوند. پستينگ ها به ترتيب تاريخ ولی از آخر به اول نشان داده می شوند، يعنی تازه ترين موارد در بالا می آيند. آنها همچنين هايپرلينك هايی دارند كه به تارنماهای ديگر اشاره می كنند.
وبلاگ ها رسانه های محاوره ای هستند. بسياری از بلاگ های معروف به خوانندگان اجازه می دهد كه نظرات خود را عنوان كنند و وبلاگ نويسان علاقمند هستند به كارهای يكديگر اشاره داشته تا آنها را برجسته تر ساخته و در مورد آن بحث كنند. آنها همچنين به اين دليل محاوره ای هستند که بهترين وبلاگ ها بازتاب روشن و واضحی از خواست و نظرات انسان ها هستند. می توان اين امر را با مقالات معمولی روزنامه ها كه به نظر می رسد طبق يك فرمول و به وسيله يك كميسیون و نه يك نفر نوشته شده اند، مقايسه كرد. انسانی بودن وبلاگ ها دلیل اصلی موفقیت شکل و قالب آنهاست.
همچنين وبلاگ ها را بايد در بافتی گسترده تر و به عنوان يك پراكسی برای راه های متفاوتی كه اكنون استفاده كنندگان عادی اينترنت می توانند كارهای خود را (در فرمت های گوناگون، هم صوتی و هم تصويری) به صورت آن-لاين منتشر كنند، در نظر گرفت. اين قسمتی از دموكراتيزه كردن رسانه ها، هم در ايجاد و هم در پخش آن، است. روز به روز به قدرت وسايلی كه برای ايجاد مندرجات ديجيتال از آن استفاده می كنيم، اضافه می شود و از قیمت آنها کاسته می شود. ما می توانيم كارهای خود را در معرض ديد مخاطبين بالقوه جهانی بگذاريم. مورد مشابه اين پيشرفت در تاريخ بشر وجود ندارد.

فتو مونتاژ: هر روزه به تعداد بلاگر ها در سراسر دنيا افزوده می شود. بلاگ هايی به زبان فارسی، چينی، پرتغالی و ژاپنی نمونه هايی از ميليونها بلاگ در اينترنت هستند.

طبق نظر پروژه اينترنتی پيو، يك سازمان غيرانتفاعی كه درباره تاثير اينترنت بر ابعاد مختلف زندگی آمريكايی ها تحقيق می كند، میزان خواندن وبلاگ ها و همچنین ايجاد وبلاگ های جدید افزايش يافته است. بيش از يك چهارم جمعيت آمريكا حداقل يك بلاگ خوانده است، و در حاليكه تعداد آنها در سال 2005 تا حدی ثابت ماند، گزارش های رسانه های جمعی موجب شده كه وبلاگ ها بيش از هر زمان ديگری مورد توجه قرار گيرند.
وبلاگ نويسان به دليل نوشته هايشان در مورد موضوعات بسيار مهم روز، درباره سياست، فناوری و موضوعات مشابه، بسيار مورد توجه قرار گرفته اند. اما بايد به اين موضوع توجه داشت كه بيشتر وبلاگ ها – اكثريت عظيمی از ميليون ها وبلاگ آن-لاين كنونی – برای مخاطبين زيادی نوشته نمی شوند، ولی در عين حال بسيار ارزشمند هستند. برای برخی از وبلاگ نويسان، نشريه های آن-لاين ايشان در واقع جايگزين نامه های سنتی به خانواده و دوستان نزديك شده است. فايده ای كه هر خواننده از اين وبلاگ های بسيار شخصی به دست می آورد قطعا بايد بالاتر از فايده بيشتر تارنماهای مردم پسند باشد.
وبلاگ نويسی اولين بار در ايالات متحده شروع شد. اين امر قابل پيش بينی بود، زيرا كه ابزارهای اولیه آن-لاين توسط توليدكنندگان نرم افزاری ايالات متحده ساخته شده، اما در حال تبديل شدن به يك پديده جهانی است. برای مثال، چين در حدود 5 ميليون وبلاگ نويس دارد؛ يك تخمين سرانگشتی و تقريبا درصد كمی از كل جمعيت اين كشور. چينی ها با وجود اعمال سانسور از سوی دولت (با كمك شركت های فناوری)، بيشتر و بيشتر در حال ايجاد وبلاگ های خودشان هستند. قاره آفريقا كمترين ميزان وبلاگ نويسان را در تمام قاره ها دارد؛ اثان زوكرمن، يكی از موسسين پروژه عقاید جهانی آن-لاين در مركز اينترنت و جامعه بركمن دانشگاه هاروارد، می گويد، طبق دقيق ترين تخمين، حدود 10.000 وبلاگ نويس در آفريقای نيمه صحرايی وجود دارد. او می گويد، در خاورميانه و آفريقای شمالی تعداد وبلاگ نويسان در حال افزايش است؛ در حدود 50.000 وبلاگ كه بيشتر جوانان، نوشته های خود را به آنها ارسال می كنند.
بنا به گفته مدير يك شركت نرم افزاری، لوآ لو ميور، بعد از از آمريكايی ها، فرانسوی ها، با بيش از دو ميليون وبلاگ نويس، مشتاق ترين ملت در وبلاگ نويسی هستند. آنها دارای تاثیر زیادی هستند. او گفت كه سه وزير دولت از وبلاگ نويس ها دعوت كردند تا با آنها مصاحبه كنند؛ خود لو ميور در يكی از آن جلسات شركت داشت. او اشاره می كند كه بلاگ ها در آن كشور، در حال تبديل شدن به يكی از مهمترين راه های ابراز عقیده هستند و موجب بروز نگرانی هایی در جريان معمول روزنامه نگاری شده اند.
ارتباط بين وبلاگ نويسان و روزنامه نگاران شايان توجه است. برخی از روزنامه نگاران حرفه ای با اشتياق وارد كار وبلاگ نويسی شدند. برخی ديگر به طور كل به آن بی اعتنایی کرده اند.
وبلاگ ها به خصوص برای پخش اخبار فوری، مانند حوادث غيرمترقبه طبيعی، كه خوانندگان تشنه هر خبر جديد هستند، مناسب است. در يك مورد بخصوص قابل توجه، برای مدتی وبلاگ جانشين صفحه اول روزنامه شد. روزنامه "تایمز-پیکایون" شهر نيواورلئان، همراه ديگر ساكنين شهری كه تقريبا توسط گردباد كاترينا تخريب شده بود، مجبور به ترك ساختمان روزنامه شدند. اين روزنامه، زمانی كه روزنامه چاپ نمی شد، اخبار را از طريق وبلاگ در اختيار خوانندگان خود قرار داد.
البته وبلاگ های روزنامه نگاران، درصد كمی از همه وبلاگ ها را تشكيل می دهد. برخی از وبلاگ نويسان به تنهايی و بسيار خوب، كار روزنامه نگاری را انجام می دهند و برای جلب خوانندگان و کسب اعتبار از سوی منابع خبری با يكديگر رقابت می كنند. بيل گيتس، يكی از موسسين و رئيس شركت مايكروسافت، با وبلاگ نويسانی كه فقط آن-لاين می نويسند، مصاحبه كرده است. ديگر مديران شركت های بزرگ متوجه شده اند كه وبلاگ نويسان مهم می توانند راه ارتباطی خوبی به عامه مردم باشند.
طبیعتا، شركت های رسانه ای می خواهند بهترين استعدادها در زمينه وبلاگ نويسی را به چنگ آورند. شركتی به نام "وبلاگز اینک" ، تهیه كننده وبلاگ های کارکردی در موضوعاتی مانند فناوری و اتومبيل، توسط بخش ای. او. ال. شركت تایم وارنر به مبلغ گزارش شده 15 ميليون دلار خريداری شد. احتمال معاملات بيشتری از اين دست وجود دارد.
اما حتی اگر سازمان های بزرگ رسانه ای، جنبش وبلاگ نويسی را به همكاری بپذيرند، باز هم موفق نمی شوند. برای وارد شدن به اين بازار مانع مالی ای وجود ندارد. هر فردی که استعداد و وقت دارد می تواند بدون صرف هزينه زياد يك وبلاگ – يا پادكست، يا ديگر تارنماهای رسانه ای – ايجاد كند.
پيشرفت وبلاگ نويسی به ناچار منجر به طرح سوالات و انتقاداتی در مورد تمایل مکرر وبلاگ نويس ها به "اول حرف زدن و سپس فکر کردن" شده است. وبلاگ نويس ها الزاما افرادی منصف، دقیق و کامل نيستند؟ اما در بازار انديشه ها، اشتباهات اغلب برملا شده و آشکار می شوند و به طور جدی شهرت افرادی بر باد می رود يا بالعكس بيشتر می شود. در عين حال، خوانندگان وبلاگ ها می آموزند، هر كجا كه لازم باشد به آنچه آن-لاين می خوانند، شك كنند.
وبلاگ ها و رسانه های مردمی مربوطه ناپدید نخواهند شد. آنها وعده گاه آزادی برای حق ابراز عقيده مردم است. يك قاعده کلی رسانه های آمريكایی اين است كه آزادی مطبوعات به كسانی تعلق دارد كه دارای مطبوعات هستند. در عصر جديد رسانه های ديجيتال، همه ما دارای مطبوعات هستیم – و هر چه بيشتر حق ابراز عقيده داشيم، بهتر است.