سایت اختصاصی بهنام رضاقلی‌زاده

این وبلاگ در مورد مدیریت رسانه و علوم ارتباطات می باشد
 
برنامه‌ریزی ارتباطات
ساعت ٥:٤٦ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/۱٢/۱۳ : توسط : بهنام رضاقلی زاده

نخستین قدم در برقراری ارتباط موفق با مردم، شکل دادن برنامه‌ای برای انتقال پیام شما است. پیام شما موضوع شما با منظوری خاص است، مثل قانع کردن کسی برای انجام کاری یا دفاع از آن کار. این کار یعنی مجسم کردن ایده‌های‌تان به طوری که دیگران بتوانند آن ‌ها را بفهمند یا بپذیرند. برای نمونه اگر می‌خواهید شهروندان مالیات کمتری بپردازند، پیام شما می‌تواند درباره کاهش مالیات در جهت فعال‌تر کردن اقتصاد باشد. چرا خود پیام را به مردم ندهیم تا خود پیام مسیرش را طی کند؟ چون به احتمال زیاد از این کار نتیجه‌ای نخواهید گرفت. نمی‌شود سوار ماشین شد و راند بدون این‌که بدانید به کجا می‌روید، یا چه راهی را باید در پیش می‌گرفتید، وقتی به مقصد رسیدید چه باید انجام دهید، و وقتی به آنجا رسیدید با چه کسی باید دیدار کنید. این روش، تنها تلف کردنِ وقت، انرژی و بنزین است. باید در برنامه‌ریزی، بدانید که مقصدتان کجاست و چگونه به آنجا خواهید رسید – و حتی بدانید اگر با اتومبیل تصادف کنید یا اتفاق ناگواری در برنامه‌تان پیش آید، چه می‌شود. این شیوه برنامه‌ریزی، در مورد شکل دادن به پیام، قرار دادن پیام در برنامهٔ ارتباطی، ابداع فعالیتی رسانه‌ای برای انتقال پیام و ارزیابی استراتژی، وقتی پیام را به کار می‌گیرید هم باید رعایت شود. اگر ندانید که چگونه باید به مقصد برسید، به آنجا نخواهید ‌رسید. اگر مثلا می‌خواهید در روشی که دولت دارد، تغییرات اقتصادی ایجاد کنید، لازم است در مورد روش خود، این نکات را به مردم انتقال دهید: دلیل پیشنهاد خود را بازگو کنید، این که چه تأثیری و بر چه‌کسی خواهد داشت، چقدر هزینه در بر خواهد داشت یا تا چه حد هزینه را کاهش می‌دهد، چگونه می‌توانید مطلع شوید که آیا برنامه به اهدافش می‌رسد یا خیر، و چه مدت طول می کشد تا به اهدافش برسد. برنامه ارتباطی، نقشه شماست برای رسیدن به مقصد؛ فعالیت‌های رسانه‌ای به مثابه جاده‌هایی است که از طریق آن‌ها به مقصد می‌رسید.