سایت اختصاصی بهنام رضاقلی‌زاده

این وبلاگ در مورد مدیریت رسانه و علوم ارتباطات می باشد
 
اهميت مديريت رسانه
ساعت ۱:٤٤ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/۱٠/۱٩ : توسط : بهنام رضاقلی زاده

 سازمانها برای تثبیت نظم و امور خود نیازمند مدیریت و اعمال شیوه های مدیریتی هستند.در حال حاظر اشکال مختلفی از سازمانهای تولیدی ، خدماتی ، بازرگانی و فرهنگی در دنیا وجود دارند که هر یک در ابعاد مختلفی نظیر برنا مه ریزی ، سازماندهی ، کنترل ، رهبری و ارزیابی عملکرد به اعمال شیوه های مدیریتی مختلف نیازمندند. یک واحد تولیدی و صنعتی با یک واحد رسانه از این نظر تفاوتی ندارد بلکه تفاوت آنها در نوع فعالیت آنهاست.

مدیریت رسانه همان مدیریت عومی است با این تفاوت که مواد و مصالح آن محصولات فرهنگی و مخاطبانش عموم مردمند.مدیران رسانه علاوه بر اینکه مسئولیت اداره کارکنان ، تامین منافع و ایجاد انگیزه در آنها ، تصمیم گیری ، برنامه ریزی و راه اندازی طرحهای مختلف را بر عهده دارند باید بتوانند با استفاده از فن آوریهای نوین محصولات فرهنگی مورد نیاز مخاطبان را در سطح ملی و فراملی تولید کنند.

اهمیت مدیریت رسانه

v   فردی که در زمینه مدیریت رسانه فعالیت می کند باید در تمام زمینه های ارتباطات ، جامعه شناسی ، اقتصاد ، سیاست ، روابط بین الملل ، فرهنگ و ... آگاهی فراوانی داشته باشد و با ابزارها و فن آوریهای ارتباطی آشنایی داشته باشد.

v     مسئولیت شناس باشد. از سطوح پایین کار شروع کند و گرفتار تعدد مشاغل نباشد.

v   بینشی بلند پروازانه ، نگرشی منعطف ، ضریب هوشی بالا ، خودانگیختگی ، انضباط کاری و فرصت طلب بودن برای هر مدیر رسانه ای ضروری است.

v     مدیررسانه با اندیشه ها ، نگرشها ، تفکرات و طرز تلقیات و به طور کلی با اذهان و روحیات مردم سروکار دارد.

v   مدیر رسانه باید انعطاف پذیر باشد. اگر مدیری انعطاف پذیری خودرا در عصر جهانی شدن افزایش دهد نوعی روشنفکر تلقی می شود و روزی که رسانه از طرف اندیشمندان جامعه طرد شود آن روز ، روز عزای رسانه است.

v   مدیر رسانه باید از استقلال و آزادی اندیشه برخوردار باشد و اگر چنین مدیری نگران تخطی کردن از خطوط قرمز باشد اقدام به سانسور خواهد کرد و سانسور یعنی گزینش و انتشار پیامهی خاص ، که این امر بی اعتمادی مخاطبان را به دنبال خواهد داشت.

v   مدیر رسانه هم به یک مجموعه اخلاق مدیریت و هم به یک مجموعه رفتار مدیریت نیاز دارد. مثلاً فردی که دارای ویژگیهای شخصیتی مثبت ، حس تقوا و اخلاق باشد ولی تخصص علمی و فنی به حد کافی نداشته باشد و برعکس ، چنین فردی نمی تواند در حوزه فعالیت رسانه ای مدیری کارا و اثربخش باشد.

v   مدیران رسانه نیروهای کلان نگری هستند که در حوزه ارتباطات و رسانه دارای تخصص هستند . برای برنامه ریزیهای بلند مدت باید محور ابتکار در دست کسی باشد که از حوزه رسانه ای کشور و رسانه های بین المللی اطلاعات دقیق و بدون تعصب داشته باشد و گرنه طرحهایی ارائه می دهند که با الگوهای رسانه ای و با شرایط جامعه ما تطبیق چندانی نمی کند.

v   در حوزه مدیریت رسانه ثبات مدیریتی امری مهم می باشد. مدتی طول می کشد تا یک مدیر بر حوزه کاری خود تسلط پیدا کند و تجارب لازم را کسب نماید . صرفاً با تغییر مدیریت بالا دست نباید حوزه فعالیت چنین مدیری پس از تسلط بر کار ، تغییر یابد زیرا نه تنها بهره وری و کیفیت پایین می آید بلکه هزینه های مادی و معنوی نیز به دنبال خواهد داشت و باعث اتلاف نیرو و منابع سازمانی می شود.

v   باید به آموزش قبل از خدمت ، حین خدمت و آموزش پس از خدمت مدیر رسانه ارزش قایل شد . آموزش بعد از خدمت برای آن است که نیروهای بازنشسته ، کانون بازنشستگی تشکیل دهند و ارتباطشان را با سازمان حفظ کنند و سازمان از تجربیات آنها بهره گیرد و پس از بازنشستگی از این افراد به عنوان مدیرانی بزرگوار ، باتجربه و متخصص یاد شود.

v   در سطح دانشگاهی دانشجویان مدیریت رسانه باید علاوه بر فراگیری اصول و نظریات ارتیاطات و مدیریت باید بتوانند در استودیوها و کارگاهها ، آموزشهای عملی را نیز فرا گیرند تا بتوانند در آینده مدیرانی خلاق و مستعد بار بیایند.