سایت اختصاصی بهنام رضاقلی‌زاده

این وبلاگ در مورد مدیریت رسانه و علوم ارتباطات می باشد
 
حرکت روزنامه نگاری شهروندی به سوی رسانه های متداول
ساعت ٩:٥٦ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٥/۸/۱۳ : توسط : بهنام رضاقلی زاده

زمانی که یک سونامی در سال 2004 به جزایر تایلند برخورد کرد، ساعت ها قبل از آنکه رسانه های متداول حتی فرصت حضور در صحنه را پیدا کنند، اولین افرادی که خبرهای مربوط به این فاجعه، اخبار کامل به همراه تصاویر ویدئویی، را به جهانیان عرضه کردند، شاهدان عینی آن بودند. و زمانی که گردباد کاترینا نیواورلئان را ویران کرد، و خسارت ها و خرابی های بسیاری را در شهرهای جنوبی ایالات متحده به بار آورد، شبکه های خبری گزارشات کامل و مفصلی در مورد وضعیت آنجا تهیه کردند، ولی تا زمانیکه ساکنین این شهرها تصاویر ویدئویی و تفاسیر خود را در اینترنت پخش نکردند، تاثیر واقعی این فاجعه به طور کامل درک نشد.
"شهروند روزنامه نگار کسی است که به طور تصادفی در حال عبور از محلی است که واقعه ای در آن در حال رخ دادن است و او عکس یا فیلم این رویداد را تهیه می کند."
با غلبه گروهی از شهروندان بر گزارش های خبری - عکاسانی که با تلفن های همراه خود عکس می گیرند، کسانی که پیام های کوتاه می فرستند، کسانی که وبلاگ می نویسند، و آنهایی که مدام در تارنماهای اینترنت به جستجو مشغولند - مفسرین خبری چنین "گزارشات مردمی" را یک تغییر جهانی در حرفه روزنامه نگاری توصیف کرده اند. "روزنامه نگاری شهروندی"، که به "روزنامه نگاری مشارکتی" نیز معروف است، عمل جمع آوری و پخش اخبار توسط افراد عادی، مانند افراد روزنامه خوان، است.

در اکثر مواقع، بودن در مکان مناسب و زمانی مناسب "روزنامه نگاری شهروندی" را به وجود می آورد. بسیاری از گزارش های خبری مربوط به سوانح توسط ناظران تصادفی در محل، که دوربین یا تلفن همراه دوربین دار در اختیار دارند، تهیه می شود. سپس، با استفاده از اینترنت، بسیاری از این گزارش ها در اختیار عموم قرار می گیرند. برای مثال، تارنمای NowPublic حاوی عکس ها، تصاویر ویدئویی و گزارش های نوشتاری شاهدان عینی در صحنه است.
تارنماهای دیگر، به خصوص وبلاگ ها، نیز تبدیل به بستری جهت پخش خبر برای روزنامه نگاری شهروندی شده اند. وبلاگ ها، که تارنماهای خصوصی جهت عرضه اخبار و مطالب و فعالیت های روزمره هستند، با وجود تارنماهایی از قبیل wonkette.com و gawker.com، به شکل روزافزونی تبدیل به رسانه های شهروندی متداول شده اند. در واقع، بنابر گزارش رویترز، به ادعای تکنوراتی، یک موتور جستجوگر برای وبلاگ ها، یک وبلاگ جدید در هر ثانیه از هر روز در حال ایجاد شدن است.
حتی شبکه های وبلاگی نیز در حال شکل گیری هستند. یک تارنمای دیگر به نام "کرییتیو
ریپورتر" (
www.creative-weblogging.com ) خدمات جدید مختص شهروندان روزنامه نگار ارایه می دهد. این سرویس به کاربران اجازه می دهد نظرات، پیشنهادات، اخبار و مقالات کامل را جهت انتشار در اینترنت به این تارنما ارسال کنند. رسانه های دیجیتالی از قبیل لینک ها، نوارهای صوتی ضبط شده دیجیتالی و تصاویر ویدئویی را نیز می توان به تارنماها ارسال و در آنها نصب کرد. هم اکنون، "کرییتیو ریپورتر" به بیش از 40 تارنمای وبلاگی که در زمینه های مختلف از جمله سیاست، بهداشت، و پزشکی کار می کنند، خدمات ارایه می دهد.
Ohmynews در کره جنوبی با استفاده از شعار "هر شهروند یک خبرنگار است" موفقیت زیادی به دست آورده است. اکنون، بیش از 75 درصد متن های چاپ شده در این تارنما توسط خبرنگاران آزاد، که اکثرا شهروندان عادی هستند، تولید می شوند.
با این وجود، بسیاری از مردم وبلاگ نویسی و دیگر اشکال روزنامه نگاری شهروندی را به عنوان راهی جهت ایجاد ارتباط با مردم و ساده نگه داشتن خبر برمی شمرند. طبق گزارش We Media، توسط شین بومن و کریس ویلیس، "نیت از این مشارکت ارایه اطلاعات مستقل، موثق، گسترده و مورد نیاز است."