سایت اختصاصی بهنام رضاقلی‌زاده

این وبلاگ در مورد مدیریت رسانه و علوم ارتباطات می باشد
 
ارتباط جوک و sms
ساعت ۱:۱٧ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/۳/٢٥ : توسط : بهنام رضاقلی زاده

  طنز بیشتر به منظور ارسال یک پیام که دارای باری روانی منفی است کاربرد دارد تا آن را تلطیف کرده و پذیرش آن را برای مخاطب بیشتر کند. ضربالمثلهای ایرانی مملو از عبارات و کنایههای طنز آمیزی است که به عنوان ابزاری در اختیار منتقدین به یک فرد یا حرکت قرار میگیرد  جوک پيامی است جدی با هدف اصلاح آسيبهای اجتماعی در قالب خنده و شوخی که در گذشته بصورت گفتار رودررو و يا بصورت مکتوب منعکس می شده ولی اينک علاوه بر آن صورتهای ارتباطی در اينترنت و يا به صورت sms نيز بدان پرداخته می شود.يعنی رفته رفته از حالت broadcasting يا پخش گسترده به صورت pointcasting يا پخش بسيار محدود و يا ارتباط one-on -one در آمده است.يعنی يک نفر از طريق sms به يک نفر ديگر می تواند پيامی را بفرستد و وی نيز يا پاسخ پيام را می دهد و يا آن پيام را به ديگری انتقال می دهد.ارتباط pointcasting  ازلحاظ تکنيکی بصورت ever person  يا شخص هميشه حاظر و از لحاظ medium بصورت syberspace می باشد. اين نوع از ارتباط از نظر اقتصادی باعث شده که زمان و هزينه انتقال اطلاعات تا حد قابل توجهی کاهش يابد بطوريکه ميتوان در زمان بسيار کوتاه و با هزينه بسيار کمی پيامی را به  مسافات  طولانی  فرستاد.از نظر اجتماعی و فرهنگی باعث شده که ارتباطات ميان فردی پيش از پيش قويتر شود و افراد بتوانند ايده ها و تفکرات و نگرشهای خود را با همديگر در ميان بگذارند  بطوريکه اين عامل  به  تقويت وحدت و همبستگی و ايجاد انسجام  اجتماعی ميتواند کمک کننده باشد واز طرف ديگر يک وسيله نوين ارتباطی می باشد که گاها از سيستمهای ماهواره -ای جهت برقراری ارتباطات استفاده  ميشود  پس  ميتوان  sms  را تلفيقی از ارتباطات  نوين  و سنتی دانست .از نظر سياسی ميتوان آن دسته از اخبار و اطلاعاتی را که بصورت رسمی  حق انتشار ندارند رااز اين طريق به سطح عمومی جامعه درز داد بطوريکه ميتواند در نهادينه کردن دموکراسی و حقوق بشر موثر واقع شود.بنابر اين جوکها با هدف خاصی بصورت sms بيان می شوند که يکی از کارکرد آنها روشنگری و انتقاد از نا بسامانيهای اجتماعی واحزب و گروههای سیاسی است.

استفاده از طنز به عنوان ابزاری سیاسی ابتدا توسط امپراطوری انگلیس حول و حوش جنگ جهانی دوم صورت گرفت تا برای به زانو در آوردن تمدن اسلامی که نفسهای آخرش را میکشید و امپراطوری عثمانی سردمدار آن بود، از آن استفاده کند. خلق شخصیتی بنام «ملا نصر الدین» با حکایات طنز و رواج آن در کوی و برزن و تالیف و چاپ میلیونی کتابی از سرگذشتهای او و ترویج آن در جوامع اسلامی مخصوصا خاورمیانه بزرگترین و موفقترین مدل استفاده از این ابزار برای به راه انداختن یک جنگ روانی علیه اسلام بود.

اما از طرف ديگر جوکهايی که بصورت sms فرستاده می شوند اين ويژگيها را دارند:

1-       محتوای جوکها معمولا رکیک و وقیحانه است. (؟)

2-       محتوای جوکها با یک سیر تصاعدی رو به رکیکی دارند.

3-       به طور کاملا هدفداری معمولا اباحهگری (مباح پنداری) جزو پیامهای اصلی این messageها است.

4-       معمولا در این پیامها یک نفر یا یک قوم یا یک فرهنگ یا یک اقدام به شدت استهزا میشود.

5-       این پیامها بی اصل و نسب است یعنی گوینده (≠ فرستنده) آن مشخص نیست.

6-       پیامها بیشتر جنبه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دارند.