سایت اختصاصی بهنام رضاقلی‌زاده

این وبلاگ در مورد مدیریت رسانه و علوم ارتباطات می باشد
 
جهانی شدن و انقراض زبانها
ساعت ۱۱:۳٧ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٥/٩/٢٦ : توسط : بهنام رضاقلی زاده

چندین هزار زبان گوناگون در سراسر جهان در حال از بین رفتن و منسوخ شدن می باشند و دانشمندان و محققان در پی حفظ و ثبت نمودن این زبان ها، که هریک حاوی تاریخ خاص خود می باشند، هستند.

بنا به گزارش مطبوعاتی NEH/NSF، بیش از نیمی از 7000 زبانی که در حال حاضر در جهان وجود دارند، طی قرن بیست ویکم مورد فراموشی واقع خواهند شد. یکی از دلایل مهم این امر، روند رو به رشد جهانی سازی می باشد، که موجب شده است تا مردم جهان به طور روزافزونی به استفاده از زبان های رایج مانند انگلیسی، چینی، اسپانیایی، روسی و هندی برای انجام امور تجاری و بازرگانی شان گرایش پیدا نمایند. اینترنت، صنعت چاپ و رسانه تلویزیون نیز از دیگرعوامل منسوخ شدن زبان هایی که دارای استفاده کنندگان کمی می باشند، به شمار می روند. مطابق با آمارهای تارنمای
internetstats.com – یک موتور جست وجوگر اینترنتی که آمارهای مختلفی در زمینه های تجارتی، مالی، تبلیغاتی و اینترنتی فراهم می آورد – نزدیک به 80 درصد از کاربران اینترنت، تنها از ده زبان استفاده می نمایند و 42 درصد این کاربران نیز تنها از زبان های انگلیسی و چینی استفاده می نمایند.
بنا به گزارش های سازمان یونسکو، قاره آفریقا بیشترین میزان زبان های در حال انقراض را به خود اختصاص داده است. آکینبیی آکینلابی از دانشگاه راتجرز با دریافت بخشی از کمک های مالی تامین شده توسط دولت ایالات متحده مسئولیت ثبت و بایگانی نمودن زبان های دفاکا، که تنها 200 نفر به این زبان تکلم می نمایند و Nkoroo – زبانی شبیه به زبان دفاکا، که 5000 نفر به این زبان صحبت می نمایند – را بر عهده گرفته است. او گفت: "ما نباید اجازه دهیم که هیچ زبانی پیش از آن که مورد بررسی و تحقیقات علمی قرار گیرد، از بین برود، زیرا هر زبان بیان کننده تاریخ، فرهنگ و نحوه زندگی مردمی می باشد که به آن زبان تکلم می نمایند."


 
فواید آزادی اطلاعات
ساعت ۱:۳٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/٩/۱۸ : توسط : بهنام رضاقلی زاده
يكى از چيزهايى كه موجبات رشد وتكامل انسان‏ها را فراهم مى‏سازد، حق‏آزادى اخبار و اطلاعات است. يكايك‏شهروندان حق دارند به درست‏ترين وصادقانه‏ترين اخبار و اطلاعات داخلى وخارجى دست‏رسى داشته باشند تا بداننددر كشورشان يا ديگر نقاط جهان چه‏مى‏گذرد. علاوه بر اين، بايد بتوانند از راه‏روزنامه‏ها، نشريات ادوارى، راديو وتلويزيون و ديگر رسانه‏هاى جمعى ازانواع تفسيرها، تحليل‏ها و ابعاد مختلف‏قضاياى سياسى، اجتماعى، اقتصادى وفرهنگى اطلاع يابند، آن‏ها را با هم مقايسه‏كنند و طبق برداشت‏خود به كنه واقعيات‏پى ببرند. دولت‏ها حق ندارند به بهانه‏مصلحت اجتماعى از طريق پرده‏پوشى وسانسور، مردم را در بى‏خبرى قرار دهند ياآنان را از حقايق منحرف سازند يا گمراه‏كنند.
نوعى از آزادى، كه در مغرب زمين ازحداكثر ترويج و تبليغ و بيان برخوردارگشته، «آزادى بيان و تبليغ‏» است. شايدبتوان گفت چشمگيرترين جمله‏اى كه‏درباره اين آزادى گفته شده همان جمله‏معروف نقل شده از ولتر است كه گفته:«من با اين سخنى كه تو مى‏گويى مخالفم،ولى حاضرم به خاطر اين‏كه تو اين سخن‏را آزادانه بيان كنى زندگى خود را از دست‏بدهم.» 
يكى از حقوقى كه بر مبناى آزادى، دراعلاميه جهانى حقوق بشر مقرر شده‏همين حق است. ماده 19 اعلاميه‏مى‏گويد: «هر كس حق آزادى عقيده و بيان‏دارد و حق مزبور شامل آن است كه ازداشتن عقايد خود بيم و اضطرابى نداشته‏باشد و در كسب اطلاعات و افكار و دراخذ و انتشار آن، به تمام وسايل ممكن وبدون ملاحظات مرزى آزاد باشد.» 
اسلام نه تنها از آزادى فكر جلوگيرى‏نمى‏كند و در بى‏اطلاع نگه داشتن مردم‏كوشش ندارد، بلكه اطلاع از حقايق زندگى‏را جزو وظايف هر شخص مى‏داند ومعتقد است هر كس آراء گوناگون و نظرات‏مختلف را آزادانه مورد مطالعه و بررسى‏قرار دهد، حقيقيت را بهتر به دست‏خواهدآورد و راه و رسم زندگى را به نحو صحيح‏تشخيص خواهد داد. حضرت على‏عليه السلام‏مى‏فرمايد: «كسى كه با آراء گوناگون‏روبه‏رو شود، موارد خطاى آن‏ها را ازدرست‏بازخواهد شناخت‏» 
اسلام خير دنيا و آخرت را در سايه‏علم و شر دنيا و آخرت را در سايه‏بى‏خبرى و جهل از اسرار هستى مى‏داند، آن‏جا كه رسول اكرم‏صلى الله عليه وآله مى‏فرمايد: «خيرالدنيا و الآخرة مع العلم و شر الدنيا والآخرة مع الجهل.» 

 
خصوصيات دانشجوهاي کشورهاي مختلف
ساعت ۳:٠٠ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/٩/٧ : توسط : بهنام رضاقلی زاده

ژاپن: به شدت مطالعه مي کند و براي تفريح ربات مي سازد!
مصر: درس مي خواند و هر از گاهي بر عليه حسني مبارک، در و پنجره دانشگاهش را مي شکند!
هند: او پس از چند سال درس خواندن عاشق دختر خوشگلي مي شود و همزمان برادر دوقولويش که سالها گم شده بود را پيدا مي کند. سپس ماجراهاي عاشقانه واکشني(action) پيش مي آيد و سرانجام آندو با هم عروسي مي کنند و همه چيز به خوبي و خوشي تمام مي شود!
عراق: مدام به تير ها و خمپاره هاي تروريست ها جاخالي مي دهد ودر صورت زنده ماندن درس مي خواند!
چين: درس مي خواند و در اوقات فراغت مشابه يک مارک معروف خارجي را مي سازد و با يک دهم قيمت جنس اصلي مي فروشد!
اسرائيل: بيشتر واحدهايي که او پاس کرده، عملي است او دوره کامل آموزشهاي رزمي و کماندويي را گذرانده! مادرزادي اقتصاد دان به دنيا مي آيد!
گينه بي صاحاب!: او منتظر است تا اولين دانشگاه کشورش افتتاح شود تا به همراه بر و بچ هم قبيله اي درس بخواند!
کوبا: او چه دلش بخواهد يا نخواهد يک کمونيست است و بايد باسواد باشد و همينطور بايد براي طول عمر فيدل کاسترو و جزجگر گرفتن جميع روساي جمهوري امريکا دعا کند!
پاکستان: او بشدت درس مي خواند تا در صورت کسب نمره ممتاز، به عضويت القاعده يا گروه طالبان در بيايد!
اوگاندا: درس مي خواند و در اوقات بيکاري بين کلاس؛ چند نفر از قبيله توتسي را مي کشد!
انگليس: نسل دانشجوي انگليسي در حال انقراض است و احتمالا تا پايان دوره کواترناري!! منقرض مي شود ولي آخرين بازماندگان اين موجودات هم درس مي خوانند!
ايران: عاشق تخم مرغ است! سرکلاس عمومي چرت مي زند و سر کلاس اختصاصي جزوه مي نويسد! سياسي نيست ولي سياسي ها را دوست دارد. معمولا ليگ تمام کشورهاي بالا را دنبال مي کند! عاشق عبارت «خسته نباشيد» است، البته نيم ساعت مانده به آخر کلاس! هر روز دوپرس از غذاي دانشگاه را مي خورد و هر روز به غذاي دانشگاه بد و بيراه مي گويد! او سه سوته عاشق مي شود! اگر با اولي ازدواج کرد که کرد، و الا سيکل عاشق شدن و فارغ شدن او بارها تکرار مي شود! جزء قشر فرهيخته جامعه محسوب مي شود ولي هنوز دليل اين موضوع مشخص نشده که چرا صاحبخانه ها جان به عزرائيل مي دهند ولي خانه به دانشجوي پسر نمي دهند!  او چت مي کند! خيابان متر مي کند، ودر يک کلام عشق و حال مي کند! همه کار مي کند جز اينکه درس بخواند نسل دانشجوي ايراني درسخوان در خطر انقراض است! از من مي شنوين بي خيال دانشگاه بشين بهتره (تفريحات بهتر و کم دردسرتر هست)خود دانيد.