سایت اختصاصی بهنام رضاقلی‌زاده

این وبلاگ در مورد مدیریت رسانه و علوم ارتباطات می باشد
 
شهريار و حبيب ساهر
ساعت ٦:۳٠ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/۳/۳۱ : توسط : بهنام رضاقلی زاده

                                


 
اهميت تمرکز فکری در نوشتن گزارشات خبری
ساعت ٥:۳٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/۳/۳۱ : توسط : بهنام رضاقلی زاده

کلیه داستانهای خبری از مجموعه ای از واقعیات، مشاهدات، نقل قول ها و سایر جزئیات تشکیل می شوند. خبرنگاران همواره اطلاعات بیشتری نسبت به آنچه بکار میبرند جمع آوری مینمایند و به واسطه تلاش زیادی که در جمع آوری آنها بکار میبرند، تلاش میکنند تا حد اکثر این مطالب را در خبر خود بگنجانند. اما استفاده بیش از حد از این اطلاعات لزوماباعث تولید خبری بهتر نمی شود. درک داستان خبری که مملو از اطلاعات است کار راحتی نیست. چنین خبری فقط تولید ابهام در خوانندگان می کند. از سویی روزنامه ها دارای فضای محدودی برای چاپ خبر، رادیو و تلویزیون دارای زمان محدود برای پخش خبر و حتی خوانندگان و بینندگان نیز دارای زمان و حوصله مشخصی برای پیگیری این اخبار هستند.

خبرنگاری منطقی شامل گزینش صحیح است نه تلاش در انبوه سازی اطلاعات. گزارشگر با ید از قوه قضاوت خود برای گزیدن اطلاعات مهم و نحوه ترتیب آنها در خبر استفاده کند. برای جمع کثیری از گزارشگران، تصمیمگیری در مورد عدم استفاده از یک سری اطلاعات جمع آوری شده بسیار دشوار است. یکی از راههای کمک در این راه، انتخاب یک کانون تمرکز برای داستان است.

کانون تمرکز

کانون تمرکز داستان در واقع جواب دادن به سوال " داستان درباره چیست؟" است. به منظور تعیین کانون تمرکز، چیپ اسکانلان 4 مربی مرکز نوشتاری پوینتر 5 پنج سوال دیگر را به این مجموعه اضافه کرده است:

خبر واقعی چیست؟
داستان چیست؟
تصویر داستان چیست؟
من چگونه قادر خواهم بود آن را در شش لغت بیان کنم؟
اکنون چه؟

تصور کنید که در حال گزارش از یک آتش سوزی با روند حرکتی سریع هستید. در طول روز با ساکنین اطراف صحبت کرده و شاهد خسارات وارد شده هستید. حال باید قبل از اقدام به نوشتن بر روی داستان خود تمرکز نمایید. مراحل زیر استفاده از سوالات اسکانلان را جهت یافتن کانون تمرکز نشان می دهد.

خبر واقعی چیست؟ آتش دو خانه در کوهستانهای بخش شرقی شهر را از بین برده است. خسارت جانی و مالی به مراکز تجاری شهر وارد نشد.
داستان چیست؟ دو خانواده خانه های خود را از دست داده اند ولی شکرگزارند که جان سالم بدر برده اند.

تصویر داستان چیست؟ افراد خانواده در کنار خانه سوخته خود یکدیگر را در آغوش کشیده اند.

چگونه من قادر خواهم بود آن را در شش لغت بیان کنم؟ آتش خانه ها را از بین برد ولی امید ها همچنان باقی است.

اکنون چه؟ خسارات وارده به مستغلات بسیار محدود بود.

بدین ترتیب گزارشگری که این داستان را مینویسد میداند که داستان او در ارتباط با خانواده هایی است که خانه های خود را از دست داده اند. او به نقل قول از سوی اعضاء خانواده که تا چه حد از زنده ماندن خود شکرگزار هستند یاد میکند. گزارشگر همچنین به جمع آوری اطلاعات کلی در مورد خسارات کلی به مستغلات میپردازد. گزارشگر میداند که باید تعدادی از اطلاعات جمع آوری شده خود را کنار گذارد. مثلا نیازی به عنوان کردن اینکه چند سازمان آتش نشانی در این ارتباط کار کرده اند نیست ولی او میتواند به یک نقل قول از مسئول آتش نشانی بپردازد.

توجه به این نکته ضروری است که تمام داستانها فقط دارای یک کانون تمرکز نیستند. در حقیقت گزارشگران مختلفی ممکن است با داشتن واقعیات پایه ای یکسان، به داستانهای کاملا متفاوتی دست یابند که علت آن انتخاب کانون تمرکز های مختلف است. در مورد داستان آتش سوزی بالا یک گزارشگر ممکن است به نتایج زیر برسد.

خبر واقعی چیست؟ بخش های تجاری شهر ما از آتش سوزی در امان ماند ولی دو خانه در کوهستانهای بخش شرقی شهر کاملا از بین رفتتند.

داستان چیست؟ صاحبین مراکز تجاری شکر گزارند که این بار آتش به آنها خسارتی وارد نکرد.

تصویر داستان چیست؟ صاحبین مراکز تجاری در خارج از فروشگاههای خود از کارکنان آتش نشانی تشکر میکنند.

چگونه من قادر خواهم بود آن را در شش لغت بیان کنم؟ آتش قادر نیست جلوی تجارت را بگیرد.

حالا چه؟ اثرات اقتصادی وارده محدود بود.

این نمونه جدید از داستان، بیشتر به مالکین مراکز تجاری اشاره کرده است بنابراین دارای نقل قولهایی از مالکینی که فروشگاههای آنان از آتش جان سالم به در برده است خواهد بود. هر دوی این داستانها از منابع اطلاعاتی یکسانی استفاده کرده اند ولی نقطه یا کانون تمرکز آنها متفاوت است. دانستن کانون تمرکز پیش از شروع نوشتن داستان به گزارشگر کمک خواهد کرد تا بداند از چه نقل قولهایی باید استفاده کند و از چه نکاتی صرف نظر نماید. چنانچه ویلییام زینسر 1 در کتاب خود به نام نوشتن درست 2 مینویسد: " تفکر درست موجب نوشتن سلیس میشود ولی وجود یکی بدون دیگری امکان پذیر نیست."

گزارشگران با تجربه، معطل تکمیل تحقیقات، مصاحبه ها و مشاهدات خود برای تعیین کانون تمرکز داستانشان نمیشوند، بلکه در ذهن خود کانون تمرکز را در نظر گرفته و با توجه به آن تصمیم مگیرند که باچه کسانی مصاحبه نمایند و میدانند که داستانشان به کجا خواهد رسید. البته طبیعی است که کانون تمرکز داستان با جمع آوری اطلاعات بیشتر ممکن است که تغییر نماید. نکته بسیار مهم برای گزارشگر قدرت تصمیم گیری در مورد کانون تمرکز داستان قبل از نوشتن داستان است.
www.newslab.org


 
پزشکی از راه دور در کمک به کشورهای خارجی
ساعت ٥:۳۱ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/۳/۳۱ : توسط : بهنام رضاقلی زاده

برای مردمی كه در نقاط دور افتاده زندگی ميكنند و امكان اندكی برای دسترس به پزشك و خدمات پزشكی، كامپيوتر، تلفن و فاكس دارند، اينك تلاش ميشود خدمات لازم را در اختيار ايشان نيز قرار داد.
فن آوری مزبور "پزشكی از راه دور" خوانده ميشود – استفاده از مخابرات الكترونيكی و فن آوری اطلاعات برای تامين و پشتيبانی خدمات پزشكی از راه دور – و آژانسهای دولت ايالات متحده با استفاده از آن در تلاشند دسترسی به نيازهای اوليه و پايه پزشكی و بهداشتی را برای ملتهای محروم در سراسر جهان فراهم كنند.
با استفاده از سيستمهای تله كنفرانس (مشاوره از راه دور)، دكترها ميتوانند رو در رو با يكديگر بحث و مبادله نظر كنند، عكسهای راديولوژی مهم و نتيجه ساير آزمايشات را با هم بررسی كنند. آنها ميتوانند در مورد بيمار، تشخيص بيماری، نوع درمان، تكنيكهای جراحی، مراقبت های بعد از جراحی، و ساير موارد مربوط به درمان و مراقبت های دوران نقاهت، درست همزمان با يكديگر تبادل افكار و همفكری نمايند.
بهداشت و درمان از راه دور ، كه دارای دامنه وسيعتری از پزشكی از راه دور است، عبارت است از استفاده از اطلاعات الكترونيكی و فن آوريهای مخابراتی از راه دور برای تامين خدمات پزشكی از راه دور، آموزش بيمار و آموزش حرفه ای مربوط به بهداشت و درمان، بهداشت عمومی، و مديريت بهداشت و درمان است.
ريچارد گرين، مدير دفتر بهداشت، بيماريهای عفونی، و تغذيه در اداره بهداشت جهانی يو. اس. ا. آی. دی. USAID گفت: " USAID ضمنا از پيشرفت های علمی و فن آوری برای بهينه سازی مراقبت از بيماران سخت در نقاطی كه به پزشكی پيشرفته دسترس ندارند حمايت ميكند." USAID ،از طريق ماموريتهای پزشكی برای اطفال MMC موفق به ساخت و راه اندازی يك سيستم اينترنتی و ويديويی كنفرانسی شده كه اجازه ميدهد يك گروه پزشك داوطلب از طريق 30 بيمارستان مجهز در آمريكا به بررسی، تشخيص، و درمان كودكان بيمار در سراسر جهان شوند.
در سال 2003 پيمان توسعه جهانی USAID مبلغ 1 ميليون دلار برای توسعه شبكه تله پزشكی در آمريكای لاتين و منطقه كارائيب سرمايه گزاری كرد. ايستگاه های زمينی ماهواره در بوليوی ، برزيل، گواتمالا، مكزيك، و پاناما ساخته شدند تا بتوانند به جوامع دور افتاده در اين كشورها آموزش و خدمات پزشكی ارائه كنند.
ايستگاه های زمينی قادرند 120 ساعت اطلاعات پزشكی را در خود ذخيره كرده و بر اساس درخواست به هر يك از تارنماهای بيمارستانی USAID ارسال نمايند.
شركت مخابراتی جهانی "اينتل سات" امكانات ماهواره ای و باند پهن مورد نياز را اهدا كرده است. پوليكوم ، يك شركت بين المللی كنفرانس ويديويی نيز تجهيزات مخابراتی تشكيلات MMC را برای تله پزشكی جهانی و شبكه آموزشی آن تامين نموده است.
امروز نزديك به 600 دكتر داوطلب حداقل 12 ساعت در سال با طرح مزبور برای كشورهای در حال توسعه همكاری دارند.


 
فهرست برترين نرم‌افزارهاي ضدجاسوسي جهان اعلام شد
ساعت ۱٢:٢۸ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/۳/۳۱ : توسط : بهنام رضاقلی زاده

براساس گزارش ارايه شده از سوي شركت‌هاي رايانه‌يي بزرگ جهان‌، DesktopScam به عنوان رايج‌ترين نرم‌افزار ضدجاسوسي جهان در ماه مي‌، شناخته شد.

فهرست 10 نرم‌افزار ضدجاسوسي برتر جهان در ماه گذشته‌ي ميلادي به شرح زير اعلام شد:

Spyfalcon-2

180search Assistant-3

Virtumonde-4

HomeSearch Assistant-5

IEplugin-6

AvenueMedia.InternetOptimizer-7

CommandService-8

Media-Codec-9

isearch.DesktopSearch-10
اطلاعات بيشتر در سايت : http://hamshahrionline.ir/shownews.asp?nid=1136nid=113۶


 
جريان آزاد اطلاعات و گسترش ارتباطات
ساعت ٥:٠٢ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/۳/۳٠ : توسط : بهنام رضاقلی زاده

سلطه رسانه ای و جریان فزاینده اطلاعات ضمن برخورداری از توانایی کافی برای کنترل و اعمال نفوذ بر منابع خارجی از  قابلیتی مضاعف در شکل دهی به نظرات سیاسی بهره مند است. از این حیث مسئله امنیتی جدیدی به حساب می آید که مختص به پیشرفت های عرصه فن آوری اطلاعات است و جنبه ای جهانی دارد. 
در این خصوص هانریدر کشورها را به دو دسته جوامع (( تسخیر پذیر و تسخیر ناپذیر )) تقسیم میکند.در گونه اول جوامع که ملاک آن کشورهای دموکراتیک غرب است , جریان آزاد اطلاعات و آزادی ارتباطات به صورت یک رسم معمول پذیرفته شده است که هیچ تهدیدی علیه نظام و ترتیبات اجتماعی اعمال نمیکند.
اما در جوامع جهان سوم که موضوع جوامع تسخیر ناپذیر میباشند.جریان آزاد اطلاعات با توجه به نظام سیاسی غیر دموکراتیک حاکم بر آنها به شکل فزاینده ای با کنترل موثر و شدید حکومت محدود میشود. زیرا تلقی حاکمان از این روند این است که جریان آزادی ارتباطات ثبات و آرامش کشور را تهدید میکند.
سه دلیل عمده چرایی چنین برداشتی از گسترش جریان آزاد , نز این دسته از نخبگان سیاسی را میتوان به شکل زیر بیان کرد :
---این مسئله آنها را وارد یک رقابت نابرابر و غیر سودمند با شرکت ها و دولت های قدرتمند خارجی قرار میدهد.
---ثبات و امنیت اجتماعی را بی ثبات میسازد.
---استفاده شرکت های چند ملیتی از تکنولوژی اطلاعاتی در زمینه بازارهای اقتصادی که ممکن است بر اقتصاد ملی تاثیر منفی بگذارد.
به طور کلی شایسته است بگوییم بواسطه نقش ارتباطات در فهم و کاربرد (( قدرت )) چارچوب قدرت سیاسی نیز متحول گردیده است.چنانکه در بررسی مبانی مشروعیت دولت ها , اقتدار و نیری نظامی و همچنین تا اندازه ای فره ایزدی به تدریج جای خود را به الگو هایی چون دموکراسی و حقوق بشر بخشیده است. که همین امر نتیجه گسترش جریان آزاد اطلاعات میان ابناء بشراست.

 


 
ما مديون شهيدان هستيم
ساعت ۳:٤٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/۳/۳٠ : توسط : بهنام رضاقلی زاده

بعد از اين که يکی از دانشجويان دانشکده هنگام عبور از خيابان با ماشين تصادف و فوت کرد آقايان تازه به فکرشان افتاده که ديگه اتوبوسها در آن طرف خيابان دانشجويان را پياده نکنند ؛ در دو طرف خيابان سرعت گير قرار دهند و چندين تابلو اعلام خطر بزرگ را نصب کنند تا ديگر از اين اتفاقات نيفتد.اينها نمونه ای از مشکلاتی است که دانشجويان اين دانشکده با آنها روبرو هستند البته بايد مشکلات مربوط به سايت اينترنتی ؛ کتابخانه ؛ وضعيت خوابگاه و بالاسری عدهای از پرسنل را بدان اضافه کرد هر چند که در کنار اين مسايل و مشکلات ؛ اين دانشکده امکانات و مزايای ديگری هم دارد که بی انصافی است که اين موضوع را يادآوری نکنم.ما دانشجويان کارشناسی ارشد مديريت رسانه چندين بار به مسئولان نامه نگاری کرديم که به دليل جديد بودن اين رشته و عدم وجود منابع و کتابهای کافی در مورد مديريت رسانه و به دليل محدود بودن تعداد کامپيوترهای متصل به اينترنت؛ يک مکان مخصوصی در اين مورد در اختيار اين دانشجويان قرار داده شود تا بتوانند در جهت ارتقای علمی خو و رشته جديدشان گامهای اساسی تری بردارند ولی جواب قانع کننده ای دريافت نکرديم.در مورد خوابگاه الان چندين ماه است که آسانسو خوابگاه خراب بوده و دانشجويان در رفت و آمد با مشکل مواجه اند ؛ مخصوصا ساکنان طبقات بالاتر . حتی تعداد ساکنان اطاقها بيشتر از حد معمول بوده و ساختمان از استحکام کافی برخوردار نيست و در صورت کوچکترين زمين لرزه احتمال تخريب ساختمان وجود دارد.ما در خوابگاه از محدود ترين امکانات ارتباطی برخورداريم ؛ تنها يک تلويزيون داريم  و به کامپيوتر و اينترنت اصلا دسترسی نداريم .با اين تفاصيل می خواستم اين را به عرض برسانم که ما در فرهنگ و جامعه ای بسر می بريم که پيشگيری و تدبير امور قبل از روی دادن ؛ از اصول ناشناخته است  و تا يک حادثه و اتفاق زيان بار و مخربی روی ندهد کسی به فکر اصلاح و تنظيم امور نخواهد بود مثلا اگر در صورت بروز زلزله با ريشتر پايين و تخريب خوابگاه و کشته شدن عده ای از دانشجويان ؛ بياييم و بر سرو صورت خود بزنيم که ما چرا اين ساختمان را تعويض نکرديم واقعا بی تعقلی است و وقتی يک حادثه ای اتفاق می افتد تازه ميگوييم که ای کاش اين کار را می کردم و ای کاش آن کار را نمی کردم بنابر اين ما مديون شهيدان هستيم که با خون خود مقداری رفاه و آسايش را برای ما به ارمغان آوردند و الا ما الان اين را هم نداشتيم. 


 
فضای مجازی ابزار ارتباطی مهمی برای تروریست ها است
ساعت ٤:۳٦ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/۳/٢٥ : توسط : بهنام رضاقلی زاده

پیتر رادمن (2)، دستیار وزیر دفاع در امور امنیت بین المللی ايالات متحده آمريکا در 4 مه به اعضای کنگره گفت، در سرتاسر جهان از حدود 5.000 تارنما برای مصارف تبلیغاتی به منظور پخش سخنرانی، تصویر، خطبه، پوستر، دستورالعمل های آموزشی، اسلاید، وبلاگ، وبکَست و بازی های ویدئویی و همچنین سی دی و دی وی دی استفاده می شود. تروریست ها، علاوه بر این، از اینترنت برای کارکردهای فرماندهی و کنترل تاکتیکی و جمع آوری وجوه و سربازگیری نیز استفاده می کنند.

رادمن این اظهارات را طی جلسه استماع علنی کمیسیون اطلاعات مجلس نمایندگان پیرامون نحوه استفاده تروریست ها از اینترنت برای انتشار پیام های راهبردی از جمله پخش شایعات کذبی که با انتقال از یک رسانه به دیگری به سرعت رواج پیدا می کنند بیان کرد.

رادمن گفت تروریست ها مشکلی برای یافتن منبع انتشار برای پیام های ویدئویی خود در رسانه های بزرگ ندارند و افزود این پیام ها با دقت تنظیم شده و سریعا به زبان های مورد نظر آنها از جمله روسی، عربی و ترکی ترجمه می شوند.

رادمن با اشاره به برنامه ای که خانواده ها را هدف قرار می دهد گفت حتی پیام هایی برای آنهایی که خارج از میدان نبرد هستند وجود دارد. این پیام می گوید، "شما می توانید با پرورش فرزندانی که حامی آرمان ما هستند از آشپزخانه منزلتان از جهاد ما حمایت کنید." این پیام می افزاید، "لزومی ندارد که مستقیما از ما حمایت کنید، فقط دخالت نکنید... بی طرف بمانید. ما را معرفی نکنید."

رادمن گفت تروریست ها همچنین از اینترنت برای انتشار پیام های ارعاب هدف گیری شده، در برخی موارد به سوی روزنامه نگاران (با فیلم های سربریدن)، و افراد محلی در جاهایی مانند عراق و افغانستان که خشونت به بهانه زیر حمله بودن اسلام توجیه می شود استفاده موثری می کنند.

پیام های اینترنتی تروریست ها با استخدام متخصصینی که در خدمت این آرمان هستند به طور فزاینده ای پیشرفته شده است. ران راف هِد (3)، پیمانکاری که رادمن را در این جلسه استماع همراهی کرد گفت سازمان القاعده برای فعالیت های فرادستی خود از واحد رسانه ای اسلامی جهانی (4) استفاده می کند.

دَن دِولین (5)، متخصص دیپلماسی دولتی در دفتر رادمن، چند نمونه چند رسانه ای تدوین نشده ای از دروغ پراکنی های تروریست ها در اینترنت را برای این کمیته نمایش داد. او گفت، "توانایی تروریست ها در تهیه و بسته بندی مجدد محصولات چند رسانه ای و تصاویر متناسب با اهدافشان و توزیع سریع آنها در مقیاس جهانی همواره ما را شگفت زده می کند."

دِولین گفت راهبرد تروریست ها انتشار سریع پیام های ساده و تکرار آنها تا حد اشباع فضای مجازی است. این پیام ها همچنین حاوی جذابیت های احساسی بوده تا برای مخاطبین هدف آنها که جوانان بین سنین 7 تا 25 سال هستند تاثیرگذار باشند.

دِولین گفت این پیام ها بر دو موضوع تاکید دارند: قربانی جلوه دادن، و فراخوانی به اقدام که می تواند به معنای در دست گرفتن سلاح یا بمب گذاری انتحاری باشد. او گفت، این پیام ها "حقیقت را تحریف می کنند... از بخش هایی از حقیقت استفاده می کنند، یا حتی در بعضی موارد حقیقت جدید تولید می کنند."

دِولین گفت، موضوع قربانی جلوه دادن با اتهامات دروغ که ایالات متحده و هم پیمانان ما برای بدنام کردن اسلام تلاش می کنند دنبال می شود.

به عنوان نمونه ای از چگونگی تحریف حقیقت توسط تروریست ها، این تحلیلگر گفت فراخوان تروریست ها برای اقدام معمولا در چارچوب این ادعا که جنگ صلیبی علیه اسلام در جریان است صورت می گیرد. به گفته تارنمایی که مورد تحلیل قرار گرفته بود، فراخوان های اقدام، نیروهای جذب شده را به مبارزه برای اعاده شان مردمشان تشویق می کنند.

این کمیسیون همچنین شهادت بروس هافمن (6)، کارشناس مسائل تروریستی از شرکت رند (7) را استماع کرد. او گفت، "سلاح های تروریست ها امروز دیگر فقط اسلحه و بمب نیست، بلکه... دوربین فیلمبرداری و نوار ویدئو، برنامه های تدوین و متصدی تولید هم هست."

او گفت، "حیاتی ترین تجهیزات برای تروریست ها... کامپیوترهای لپ تاپ و رومیزی، تجهیزات کپی سی دی، حساب های پست الکترونیکی و دسترسی به شبکه جهانی اینترنت شده است."

هافمن گفت، "انحصار استفاده از ارتباطات جمعی که تاکنون در دست رسانه های دولتی و تجاری بوده" را تروریست ها امروز به چالش کشیده اند.

هافمن گفت، متاسفانه اینترنت گروه های تروریستی را "برای پرداختن به تکرار بی پایان فرومایه ترین و پست ترین توطئه ها" مجهز کرده است. او گفت، با امکان تجدید چندباره مطالب تارنماهایشان در روز، تروریست ها "با خبرگزاری های با سابقه ای همچون آسوشیتد پرس، یو پی اِل و خبرگزاری فرانسه و دیگران رقابت می کنند."


 
ابتكار وبلاگ نويس ها در ارتباطات
ساعت ٤:٢۸ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/۳/٢٥ : توسط : بهنام رضاقلی زاده

فناوری نرم افزاری كه نويسندگان را قادر می سازد به آسانی نوشته های خود را در World Wide Web منتشر كنند، نقش سنتی سازمان های رسانه ای را به عنوان راه ارتباط با توده مردم به چالش كشيده است. در چند سال گذشته، با سرعتی روزافزون، افراد عادی به گزارشگران و مفسرين در صحنه های اجتماعی تبديل شده اند. اين افراد در قلمرو مناظرات اجتماعی و سياسی جايگاه خود را به سرعت و به طرز چشمگيری ارتقا بخشیده اند.

دان گيلمور رئيس مركز رسانه های مردمی (
http://www.citmedia.org/blog) و نويسنده کتاب "ما و رسانه ها: روزنامه نگاری توده مردم، توسط مردم، برای مردم" است.
وبلاگ ها دقيقا چه چيزی هستند؟ تعريف واحدی وجود ندارد، ولی حداقل همه آنها در سه چيز مشترك هستند. به طور معمول از نوشته های كوتاهی كه به آن ها پستينگ [posting] نيز گفته می شود، تشكيل می شوند. پستينگ ها به ترتيب تاريخ ولی از آخر به اول نشان داده می شوند، يعنی تازه ترين موارد در بالا می آيند. آنها همچنين هايپرلينك هايی دارند كه به تارنماهای ديگر اشاره می كنند.
وبلاگ ها رسانه های محاوره ای هستند. بسياری از بلاگ های معروف به خوانندگان اجازه می دهد كه نظرات خود را عنوان كنند و وبلاگ نويسان علاقمند هستند به كارهای يكديگر اشاره داشته تا آنها را برجسته تر ساخته و در مورد آن بحث كنند. آنها همچنين به اين دليل محاوره ای هستند که بهترين وبلاگ ها بازتاب روشن و واضحی از خواست و نظرات انسان ها هستند. می توان اين امر را با مقالات معمولی روزنامه ها كه به نظر می رسد طبق يك فرمول و به وسيله يك كميسیون و نه يك نفر نوشته شده اند، مقايسه كرد. انسانی بودن وبلاگ ها دلیل اصلی موفقیت شکل و قالب آنهاست.
همچنين وبلاگ ها را بايد در بافتی گسترده تر و به عنوان يك پراكسی برای راه های متفاوتی كه اكنون استفاده كنندگان عادی اينترنت می توانند كارهای خود را (در فرمت های گوناگون، هم صوتی و هم تصويری) به صورت آن-لاين منتشر كنند، در نظر گرفت. اين قسمتی از دموكراتيزه كردن رسانه ها، هم در ايجاد و هم در پخش آن، است. روز به روز به قدرت وسايلی كه برای ايجاد مندرجات ديجيتال از آن استفاده می كنيم، اضافه می شود و از قیمت آنها کاسته می شود. ما می توانيم كارهای خود را در معرض ديد مخاطبين بالقوه جهانی بگذاريم. مورد مشابه اين پيشرفت در تاريخ بشر وجود ندارد.

فتو مونتاژ: هر روزه به تعداد بلاگر ها در سراسر دنيا افزوده می شود. بلاگ هايی به زبان فارسی، چينی، پرتغالی و ژاپنی نمونه هايی از ميليونها بلاگ در اينترنت هستند.

طبق نظر پروژه اينترنتی پيو، يك سازمان غيرانتفاعی كه درباره تاثير اينترنت بر ابعاد مختلف زندگی آمريكايی ها تحقيق می كند، میزان خواندن وبلاگ ها و همچنین ايجاد وبلاگ های جدید افزايش يافته است. بيش از يك چهارم جمعيت آمريكا حداقل يك بلاگ خوانده است، و در حاليكه تعداد آنها در سال 2005 تا حدی ثابت ماند، گزارش های رسانه های جمعی موجب شده كه وبلاگ ها بيش از هر زمان ديگری مورد توجه قرار گيرند.
وبلاگ نويسان به دليل نوشته هايشان در مورد موضوعات بسيار مهم روز، درباره سياست، فناوری و موضوعات مشابه، بسيار مورد توجه قرار گرفته اند. اما بايد به اين موضوع توجه داشت كه بيشتر وبلاگ ها – اكثريت عظيمی از ميليون ها وبلاگ آن-لاين كنونی – برای مخاطبين زيادی نوشته نمی شوند، ولی در عين حال بسيار ارزشمند هستند. برای برخی از وبلاگ نويسان، نشريه های آن-لاين ايشان در واقع جايگزين نامه های سنتی به خانواده و دوستان نزديك شده است. فايده ای كه هر خواننده از اين وبلاگ های بسيار شخصی به دست می آورد قطعا بايد بالاتر از فايده بيشتر تارنماهای مردم پسند باشد.
وبلاگ نويسی اولين بار در ايالات متحده شروع شد. اين امر قابل پيش بينی بود، زيرا كه ابزارهای اولیه آن-لاين توسط توليدكنندگان نرم افزاری ايالات متحده ساخته شده، اما در حال تبديل شدن به يك پديده جهانی است. برای مثال، چين در حدود 5 ميليون وبلاگ نويس دارد؛ يك تخمين سرانگشتی و تقريبا درصد كمی از كل جمعيت اين كشور. چينی ها با وجود اعمال سانسور از سوی دولت (با كمك شركت های فناوری)، بيشتر و بيشتر در حال ايجاد وبلاگ های خودشان هستند. قاره آفريقا كمترين ميزان وبلاگ نويسان را در تمام قاره ها دارد؛ اثان زوكرمن، يكی از موسسين پروژه عقاید جهانی آن-لاين در مركز اينترنت و جامعه بركمن دانشگاه هاروارد، می گويد، طبق دقيق ترين تخمين، حدود 10.000 وبلاگ نويس در آفريقای نيمه صحرايی وجود دارد. او می گويد، در خاورميانه و آفريقای شمالی تعداد وبلاگ نويسان در حال افزايش است؛ در حدود 50.000 وبلاگ كه بيشتر جوانان، نوشته های خود را به آنها ارسال می كنند.
بنا به گفته مدير يك شركت نرم افزاری، لوآ لو ميور، بعد از از آمريكايی ها، فرانسوی ها، با بيش از دو ميليون وبلاگ نويس، مشتاق ترين ملت در وبلاگ نويسی هستند. آنها دارای تاثیر زیادی هستند. او گفت كه سه وزير دولت از وبلاگ نويس ها دعوت كردند تا با آنها مصاحبه كنند؛ خود لو ميور در يكی از آن جلسات شركت داشت. او اشاره می كند كه بلاگ ها در آن كشور، در حال تبديل شدن به يكی از مهمترين راه های ابراز عقیده هستند و موجب بروز نگرانی هایی در جريان معمول روزنامه نگاری شده اند.
ارتباط بين وبلاگ نويسان و روزنامه نگاران شايان توجه است. برخی از روزنامه نگاران حرفه ای با اشتياق وارد كار وبلاگ نويسی شدند. برخی ديگر به طور كل به آن بی اعتنایی کرده اند.
وبلاگ ها به خصوص برای پخش اخبار فوری، مانند حوادث غيرمترقبه طبيعی، كه خوانندگان تشنه هر خبر جديد هستند، مناسب است. در يك مورد بخصوص قابل توجه، برای مدتی وبلاگ جانشين صفحه اول روزنامه شد. روزنامه "تایمز-پیکایون" شهر نيواورلئان، همراه ديگر ساكنين شهری كه تقريبا توسط گردباد كاترينا تخريب شده بود، مجبور به ترك ساختمان روزنامه شدند. اين روزنامه، زمانی كه روزنامه چاپ نمی شد، اخبار را از طريق وبلاگ در اختيار خوانندگان خود قرار داد.
البته وبلاگ های روزنامه نگاران، درصد كمی از همه وبلاگ ها را تشكيل می دهد. برخی از وبلاگ نويسان به تنهايی و بسيار خوب، كار روزنامه نگاری را انجام می دهند و برای جلب خوانندگان و کسب اعتبار از سوی منابع خبری با يكديگر رقابت می كنند. بيل گيتس، يكی از موسسين و رئيس شركت مايكروسافت، با وبلاگ نويسانی كه فقط آن-لاين می نويسند، مصاحبه كرده است. ديگر مديران شركت های بزرگ متوجه شده اند كه وبلاگ نويسان مهم می توانند راه ارتباطی خوبی به عامه مردم باشند.
طبیعتا، شركت های رسانه ای می خواهند بهترين استعدادها در زمينه وبلاگ نويسی را به چنگ آورند. شركتی به نام "وبلاگز اینک" ، تهیه كننده وبلاگ های کارکردی در موضوعاتی مانند فناوری و اتومبيل، توسط بخش ای. او. ال. شركت تایم وارنر به مبلغ گزارش شده 15 ميليون دلار خريداری شد. احتمال معاملات بيشتری از اين دست وجود دارد.
اما حتی اگر سازمان های بزرگ رسانه ای، جنبش وبلاگ نويسی را به همكاری بپذيرند، باز هم موفق نمی شوند. برای وارد شدن به اين بازار مانع مالی ای وجود ندارد. هر فردی که استعداد و وقت دارد می تواند بدون صرف هزينه زياد يك وبلاگ – يا پادكست، يا ديگر تارنماهای رسانه ای – ايجاد كند.
پيشرفت وبلاگ نويسی به ناچار منجر به طرح سوالات و انتقاداتی در مورد تمایل مکرر وبلاگ نويس ها به "اول حرف زدن و سپس فکر کردن" شده است. وبلاگ نويس ها الزاما افرادی منصف، دقیق و کامل نيستند؟ اما در بازار انديشه ها، اشتباهات اغلب برملا شده و آشکار می شوند و به طور جدی شهرت افرادی بر باد می رود يا بالعكس بيشتر می شود. در عين حال، خوانندگان وبلاگ ها می آموزند، هر كجا كه لازم باشد به آنچه آن-لاين می خوانند، شك كنند.
وبلاگ ها و رسانه های مردمی مربوطه ناپدید نخواهند شد. آنها وعده گاه آزادی برای حق ابراز عقيده مردم است. يك قاعده کلی رسانه های آمريكایی اين است كه آزادی مطبوعات به كسانی تعلق دارد كه دارای مطبوعات هستند. در عصر جديد رسانه های ديجيتال، همه ما دارای مطبوعات هستیم – و هر چه بيشتر حق ابراز عقيده داشيم، بهتر است.


 
جام جهانی ۲۰۰۶
ساعت ۱:٥۱ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/۳/٢٥ : توسط : بهنام رضاقلی زاده

در جام جهانی ۲۰۰۶ کشور آلمان ميزبان اين بازيها است.جام جهانی در دنيای امروز تنها يک رقابت ورزشی نيست بلکه تبديل به پديده ای شده است که بايد از منظرهای مختلفی مورد توجه قرار گيرد. می توان اين پديده را از زوايای اقتصادی ؛ سياسی ؛ اجتماعی ؛ فرهنگی ؛ ارتباطی ؛حقوقی و ...در عرصه های ملی و بين المللی مد نظر قرار داد.در عصر کنونی جام جهانی تبديل به يک عاملی برای تعامل فرهنگها؛ ارزشها و باورهای ملتهای سراسر جهان شده است.بطوريکه از گوشه و نقاط دنيا قوميتها ؛ مليتها ؛ جنسيتها و نژادهای مختلف در محل برگزاری مسابقات حضور پيدا ميکنندو يا به طور همزمان از طريق تلويزيون و يا ساير وسايل ارتباطی اين مسابقات را تماشا می کنند.به طوريکه اين عامل در تقويت تعاملات و تبادلات فرهنگی ؛ تقويت حس ميهن پرستی ؛ همگرايی و تجانس فرهنگی ميان دولتها و ملتها می تواند تاثير گذار باشد.از نظر اقتصادی يک عامل قوی در رشد و توسعه اقتصادی در جهت فروش انواع کالاها و خدمات (خصوصا برای کشور ميزبان) می باشد.در اين راستا می توان از طريق تبليغات بازرگانی سودهای کلانی را عايد شرکتها ؛ شبکه های ماهواره ای و رسانه ای و حتی دولتها کرد و در کشور ميزبان به سودآوری شرکتهای جهانگردی ؛ مسافرتی ؛هواپيمايی و رشد صنعت توريسم کمک می کند.


 
ارتباط جوک و sms
ساعت ۱:۱٧ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/۳/٢٥ : توسط : بهنام رضاقلی زاده

  طنز بیشتر به منظور ارسال یک پیام که دارای باری روانی منفی است کاربرد دارد تا آن را تلطیف کرده و پذیرش آن را برای مخاطب بیشتر کند. ضربالمثلهای ایرانی مملو از عبارات و کنایههای طنز آمیزی است که به عنوان ابزاری در اختیار منتقدین به یک فرد یا حرکت قرار میگیرد  جوک پيامی است جدی با هدف اصلاح آسيبهای اجتماعی در قالب خنده و شوخی که در گذشته بصورت گفتار رودررو و يا بصورت مکتوب منعکس می شده ولی اينک علاوه بر آن صورتهای ارتباطی در اينترنت و يا به صورت sms نيز بدان پرداخته می شود.يعنی رفته رفته از حالت broadcasting يا پخش گسترده به صورت pointcasting يا پخش بسيار محدود و يا ارتباط one-on -one در آمده است.يعنی يک نفر از طريق sms به يک نفر ديگر می تواند پيامی را بفرستد و وی نيز يا پاسخ پيام را می دهد و يا آن پيام را به ديگری انتقال می دهد.ارتباط pointcasting  ازلحاظ تکنيکی بصورت ever person  يا شخص هميشه حاظر و از لحاظ medium بصورت syberspace می باشد. اين نوع از ارتباط از نظر اقتصادی باعث شده که زمان و هزينه انتقال اطلاعات تا حد قابل توجهی کاهش يابد بطوريکه ميتوان در زمان بسيار کوتاه و با هزينه بسيار کمی پيامی را به  مسافات  طولانی  فرستاد.از نظر اجتماعی و فرهنگی باعث شده که ارتباطات ميان فردی پيش از پيش قويتر شود و افراد بتوانند ايده ها و تفکرات و نگرشهای خود را با همديگر در ميان بگذارند  بطوريکه اين عامل  به  تقويت وحدت و همبستگی و ايجاد انسجام  اجتماعی ميتواند کمک کننده باشد واز طرف ديگر يک وسيله نوين ارتباطی می باشد که گاها از سيستمهای ماهواره -ای جهت برقراری ارتباطات استفاده  ميشود  پس  ميتوان  sms  را تلفيقی از ارتباطات  نوين  و سنتی دانست .از نظر سياسی ميتوان آن دسته از اخبار و اطلاعاتی را که بصورت رسمی  حق انتشار ندارند رااز اين طريق به سطح عمومی جامعه درز داد بطوريکه ميتواند در نهادينه کردن دموکراسی و حقوق بشر موثر واقع شود.بنابر اين جوکها با هدف خاصی بصورت sms بيان می شوند که يکی از کارکرد آنها روشنگری و انتقاد از نا بسامانيهای اجتماعی واحزب و گروههای سیاسی است.

استفاده از طنز به عنوان ابزاری سیاسی ابتدا توسط امپراطوری انگلیس حول و حوش جنگ جهانی دوم صورت گرفت تا برای به زانو در آوردن تمدن اسلامی که نفسهای آخرش را میکشید و امپراطوری عثمانی سردمدار آن بود، از آن استفاده کند. خلق شخصیتی بنام «ملا نصر الدین» با حکایات طنز و رواج آن در کوی و برزن و تالیف و چاپ میلیونی کتابی از سرگذشتهای او و ترویج آن در جوامع اسلامی مخصوصا خاورمیانه بزرگترین و موفقترین مدل استفاده از این ابزار برای به راه انداختن یک جنگ روانی علیه اسلام بود.

اما از طرف ديگر جوکهايی که بصورت sms فرستاده می شوند اين ويژگيها را دارند:

1-       محتوای جوکها معمولا رکیک و وقیحانه است. (؟)

2-       محتوای جوکها با یک سیر تصاعدی رو به رکیکی دارند.

3-       به طور کاملا هدفداری معمولا اباحهگری (مباح پنداری) جزو پیامهای اصلی این messageها است.

4-       معمولا در این پیامها یک نفر یا یک قوم یا یک فرهنگ یا یک اقدام به شدت استهزا میشود.

5-       این پیامها بی اصل و نسب است یعنی گوینده (≠ فرستنده) آن مشخص نیست.

6-       پیامها بیشتر جنبه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دارند.


 
مصاحبه
ساعت ۱٢:٥٠ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/۳/٢۳ : توسط : بهنام رضاقلی زاده

تاريخچه مصاحبه

همزمان با ورود آگهی به مطبوعات مصاحبه به شيوه ای امروزی طی دهه ۱۸۳۰ به مطبوعات راه يافت.اولين مصاحبه خبری روز ۱۶ آوريل ۱۸۳۶ در روزنامه نيويورک هرالد به چاپ رسيد.يکسال پس از انتشار اين مصاحبه بود که نخستين روزنامه ايرانی به نام کاغذ اخبار توسط ميرزا صالح شيرازی منتشر شد. 

تعريف مصاحبه

مصاحبه يک ارتباط طراحی شده ؛هدفدار؛رودرروونيازمند به تصميم گيری است که دو طرف در آن حضور دارند ودست کم يکی از طرفين با برنامه ريزی قبلی در آن شرکت ميکند.

اهداف مصاحبه

انجام مصاحبه ممکن است به منظور جمع آوری اطلاعات ؛ارزيابی طرف مقابل ؛اقناع و تغيير عقيده شخصی راهنمايی و توضيح برخی مسايل ويا جهت استخدام باشد.مور و بينگام هدفهای عمومی مصاحبه را در سه مقوله جمع آوری اطلاعات ؛آگاهی دادن وبرانگيختن می دانند.در برخی از موارد مصاحبه با روش شناسی جامعه شناسی معادل دانسته شده است و در واقع جامعه شناسی به علم مصاحبه تبديل شده است.

ويژگيهای مصاحبه گر

کنجکاوی ؛ تيزبينی ؛ نکته سنجی ؛ داشتن تواناييهای ارتباطی ؛ داشتن حافظه ای بيش از حافظه متوسط جامعه ؛ نداشتن دشواری در انتخاب و ساختن کلمات ؛ صبر و حوصله زياد ؛ قدرت تفکر سريع ؛ اعتقاد به رعايط اصول اخلاقی  ؛ نداشتن خود بينی -غرور -انزواجويی-تعصب فکری -ساده لوحی وگزافه گويی

مزيت های مصاحبه

۱- ميتوان اطلاعاتی را در مورد نگرشها و باورهای تعداد زيادی از پاسخ گوها بدست آورد.

۲- يکی از روشهای کسب اطلاعات پيرامون رويدادهايی است که در گذشته روی داده اند.

۳- در مدت زمان نسبتا کوتاه و با هزينه ای کم می توان از تعداد زيادی پاسخ گو اطلاعاتی را کسب کرد.

معايب مصاحبه

نمی توان رابطه علت و معلولی را از طريق آنها آزمود و عمق و ژرفای اطلاعات بدست آمده از اين روش معمولا هم پايه روش مشاهد ه توام با مشارکت نيست و محقق احتمالا نمی تواند چيز زيادی پيرامون عوامل محيطی يا عواملی که بر رفتار پاسخگو اثر ميگذارند فرا گيرد.

انواع مصاحبه

۱- ازنظر حلقه های ارتباطی :مصاحبه فردی يک به يک و مصاحبه فردی يک به چند - مصاحبه گروهی چند به يک و مصاحبه گروهی چند به چند

۲- از نظر نوع ارتباط : مصاحبه رودررو و مصاحبه با واسطه

۳- از نظر نوع محتوا : مصاحبه سطحی و مصاحبه عميق

۴- از نظر هدف ارتباط : مصاحبه هدايت شده و مصاحبه آزاد

۵- از نظر نقش مصاحبه کننده : مصاحبه به درخواست مصاحبه کننده و مصاحبه به درخواست مصاحبه شونده

 

مراحل مصاحبه

هر مصاحبه ای دادای يک مقدمه و يک بخش اصلی و يک انتها است .

شروع هر مصاحبه ای با يک تعارف صميمانه ای همراه است تا احساس ترس و اضطراب از بين برود.

بخش اصلی مصاحبه در بر گيرنده بيشترين بحث انجام گرفته و شامل گفتگوهای دو جانبه است .

در انتها با يک نتيجه گيری کلی از خلاصه گفتگو مصاحبه به پايان ميرسد.

طرح جمله بندی و روش طرح سوال

بايد در وحله اول به مسائل زبانی توجه کرد زيرا قوائد و واژه های زبانی از يک فرهنگ به فرهنگ ديگر متفاوت می باشد. لغات و کلماتی که در سوالات به کار برده ميشود بايد برای پاسخگو دارای معنی و مفهوم باشد. جمله بندی سوالات نبايد بی جهت طولانی باشد.

مسايل روانی دخيل در مصاحبه

- پاسخگو هيچ گونه جبهه گيری خاصی در مقابل سوالا ت ندارد اما محقق آگاهانه يا نا آگاهانه به افکار پاسخگو جهت داده و موجب جبهه گيری او ميشود.

- وقتی که پاسخگو تمايلی يه گفتن واقعيتها ندارد و در ذهن او موانعی در گفتن واقعتها وجود دارد.

- سوالاتی که جهت دار هستند و ميتوان پاسخها را نا آگاهانه به آنها تلقين کرد.

- برخی سوالات اگر بصورت مستقيم پرسيده شود ممکن است پاسخگو واقعيتها را نگويد و بايد اين گون هسوالات را بصورت غيرمستقيم پرسيد.

عوامل تعيين کننده کنش متقابل بين پرسشگر و پاسخگو

- قيافه ظاهری پرسشگر که نبايد با ارزشهاوانتظارات پاسخگو مغاير باشد.

- عامل جنس نيز تعيين کننده است.

- زبان و لهجه پرسشگر نيز عامل ديگری است.

- در مورد زمان و مکان مصاحبه بايد مصاحبه در موقعی انجام گيرد که پاسخگو با آرامش خاطر در مصاحبه شرکت کندو در مورد مکان مصاحبه بايد در جايی انجام گيرد که پاسخگو بر مصاحبه متمرکز باشد.

انواع سوالات مصاحبه

سوالات به دو دسته سوالات کلی و جزيی تقسيم بندی ميشود:

در مورد سوالا ت کلی : پاسخهای کلی را به دنبال دارد؛پاسخ کلی موجب طولانی شدن مدت مصاحبه ميشود؛ باعث می شود که کنترل مصاحبه در دست مصاحبه شونده باشد و طرح سوالات کلی محيط مصاحبه را گرم و صميمی می کند.

در مورد سوالات جزيی : مصاحبه شونده مجبور می شود که با سوال بصورت مستقيم مواجهه شود ؛ مدت مصاحبه کوتاه می شود ؛ کنترل مصاحبه در دست مصاحبه کننده خواهد بود.

دلايل خودداری مصاحبه شونده از انجام مصاحبه

- مصاحبه شونده تصور می کند که حرف تازه ای برای گفتن ندارد.

- مصاحبه شونده  حرف محرمانه ای دارد که بايد مسکوت گذاشته شود.

-  مصاحبه شونده متوجه اهميت موضوع نيست.

- مصاحبه شونده خسته و عصبی است و تمايلی به انجام مصاحبه ندارد

راههای مقابله با آن عبارت است از:

۱- ايجاد رابطه ای صميمانه و عاطفی

۲- تسلط مصاحبه گر به موضوع مصاحبه

۳- تحريک مصاحبه شونده به شيوه های گوناگون( تحريک خفيف و يا شديد)

مقابله با مصاحبه شونده از طريق وسايل ارتباط جمعی

پيش از مصاحبه

فکرهای تازه ای که ماده مصاحبه را شکل می دهند از طيفی از منابع مختلف بروز می کندکه عبارتند از : اطلاعيه های مطبوعاتی يا خبری گروههای فشار ؛ موسسات ؛ بخش های مرکزی يا محلی ؛ در مجامع عمومی ؛ جست و جو در اينترنت ؛ مقالات روزنامه ها و مجلات نيز اطلاعاتی را فراهم می کنند.

سه مولفه ای که در اين مرحله نقش دارند عبارتند از:آماده سازی ؛ سازماندهی و ارتباطات.

مدیریت زمان

مديريت زمان تماما درباره سازمان يافته بودن است هر گاه کار يا وظيفه ای را در دفعات اول انجام می دهيد دغدغه آن را داريد وقتی را که صرف آن می کنيد زياد است يا نه و يا در هر روز کاری چند مصاحبه را ميتوانيد انجام دهيد.تمام جزييات عمومی از قبيل زمان پخش مصاحبه و غيره را به مصاحبه شونده منتقل ميکنيد.

در خلاصه تحقيق چه مواردی بايد قيد شود

منظور از خلاصه تحقيق دادن اطلاعات زمينه به مصاحبه گر است به طوری که او را قادر به انجام مصاحبه کند .خلاصه تحقيق بايد به قسمتهای متمايز تفکيک شود به طوريکه نکته ها نظمی منطقی و آرايش يافته داشته باشند و خواندن و فهميدن را آسان کند.در خلاصه تحقيق بايد اين موارد ذکر شود :

نام محقق ؛ عنوان و تاريخ ؛ نام مصاحبه گر ؛ مقدمه ای که بگويد اين خلاصه تحقيق برای چيست ؛ نام مصاحبه شوندگان ؛ تاريخ و محل مصاحبه همراه با شماره تماس ؛ ترتيبات رفت و آمد : گرفتن اطاق در هتل ؛ نقشه ها و ....؛دليل مصاحبه  ؛ موارد تحقيق ؛ زمينه تحقيق شامل واقعه ؛شرکت کنندگان ؛ و خلاصه ای از ديد گاهها عقايد و تجارب آنها و جزييات ضمائم و .....

انواع خطاهای با اهميت و اطلاعات گمراه کننده در مصاحبه از نظر ويچ و بنزمن عبارتند از:

۱- خطاهايی که ناشی از قصد عمدی پاسخ گو در فريب دادن و گمرا ه کردن هستند.

۲- مشکلاتی که به طور موقت با پاسخگو پيوند دارند.

۳- خطاهايی که به موقعيت موقتی پاسخگو مرتبط هستند.

۴- خطاهای غير عمدی.

عواملی که يک مصاحبه معمولی را به يک مصاحبه جذاب و به يادماندنی تبديل ميکنند

- ارتباط زنده ميان مصاحبه گر و مصاحبه شونده

- افشای غير منتظره قضيه ای ازسوی مصاحبه شونده

- نگاه افشاگرانه به درون يک موقعيت يا شخصيت

- عرضه اطلاعات تازه

رهنمود های بی بی سی در ژوئن ۱۹۹۰ درباره مصاحبه

۱-هر مصاحبه ای بايد منظور روشن و معينی داشته باشد.

۲- بايد محورهای سوالات با دقت آماده و جزئیات آن ملاحظه شود.

۳- اهداف بايد در حد و اندازه مدت پيش بينی شده تنظيم گردد.

۴- وجوه محتوايی در همه ابعاد بايد با دقت يکسان و يکنواختی در لحن محک زده شود.

۵- طفره بايد بر ملا شود.

۶- مصاحبه ها بايد جستجو گر ؛ متمرکز روی موضوع ؛ و هميشه خوشخويانه باشد.

۷- بايد به مصاحبه گران امکان عادلانه برای پاسخ به پرس وجو داد.

۸- بايد در برابر مصاحبه شوندگانی که تقاضاهای نا مستدل دارند مقاومت کرد.

۹- بايد مصاحبه های ضبط شده را منصفانه تدوين کرد.

۱۰- سردبيران برنامه ها مسوول اند قاعده ای تدبير کنند برای آنکه مطمئن شوند تمام مصاحبه ها به خوبی تدارک و هدايت شوند.

منابع

۱- مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی ؛تاليف دکتر علی داور؛ انتشارات رشد ؛۱۳۸۰

۲- کندوکاوها و پنداشته ها ؛ دکتر فرامرز رفيع پور؛شرکت سهامی انتشار؛۱۳۸۱

۳- روزنامه نگاری حرفه ای؛مرکز مطالعات و تحقيقات رسانه ها؛۱۳۸۰

۴- شيوه های مصاحبه در مطبو عات؛سوزان دان؛ترجمه علی ايثاری کسمايی؛انتشارات موسسه ايران؛۱۳۷۶

5- روشهای مصاحبه خبری – دکتر مهدی محسنیان راد – مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها -1382

6- مصاحبه رادیویی – جیم بیمن – ترجمه احمد ارژمند – تحقیق و توسعه صدا -1383