سایت اختصاصی بهنام رضاقلی‌زاده

این وبلاگ در مورد مدیریت رسانه و علوم ارتباطات می باشد
 
رقابت رسانه ای
ساعت ۳:٥٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/۱٠/٢٧ : توسط : بهنام رضاقلی زاده

یکی از ویژگیهای ساختار حکومتی کشورهای جهان سوم انحصاری بودن رسانه در دست ایدئولوژی حاکم است که از آن انتظار بازتولید ایدئولوژی به نفع حاکمیت را دارند.این رسانه ها بلندگوی قدرت سیاسی هستند که مخاطبان اهمیت چندانی ندارند و ایدئولوژی حاکم بر آن رسانه و انتظارات حزبی مهمتر از مخاطبان هستند و به هیچ وجه توان رقابت با رسانه های دیگر را ندارند. در چنین رسانه هایی به مونولوگ و تک گویی اهمیت داده می شود و جانبداری از یک عقیده و تفکر را رواج می دهند. اما در یک فضای باز رسانه ها می توانند آزادانه فعالیت کنند و مبنای کار ، نیازها و علایق مخاطبان است و مدیریت رسانه سعی در همگامی با میل و علاقه مخاطبان را دارد واین باعث می شود که تبلیغات و آگهیهای بازرگانی به سمت چنین رسانه ای جذب شوند و چنین رسانه هایی هستند که قدرت رقابت را پیدا می کنند.

رسانه های ایدئولوژیک جهان سوم بکارگیری مدیران مورد اعتماد را وظیفه خود می دانند و این افراد معمولاً از هم حزبان هم هستند و در واقع علایق حزبی جانشین تخصص رسانه ای می شود و این عامل باعث می شود در دنیایی که فن آوری به شدت پیشرفت کرده و در عرصه جهانی رسانه های قدرتمند و رقیب به وجود آمده و ظاهر شده اند چنین رسانه هایی بیش از پیش آسیب پذیرتر و منزوی تر می شوند. مدیر عامل BBC در آغاز سال 1992 در جمع کارکنان رادیو گفت:"رادیو BBC به دلیل حمایت از دولت بریتانیا بخش عمده ای از مخاطبان خود را در بیرون از مرزها از دست داده است و شما وظیفه دارید از این پس جنبه های دیگر خبر را مد نظر قرار دهید چون ما از نظر مالی در حال سقوط هستیم ، به ما آگهی نمی دهند و مخاطبان ما کاهش یافته اند. اگر شما بی طرف باشید همه به ما گوش می دهند".

یکی از شاخص های کشورهای پیشرفته در قدرت ارتباطی آنهاست که آنچه روی میدهد بلافاصله منعکس می شود و این مسئله یکی از عوامل مهم در عرصه رقابت رسانه ای به شمار می آید.

رقابت واقعی زمانی میسر است که مدیریت مراکز رسانه ای کاملاً منفک از هم باشند و به صورت تخصصی کار کنند مدیریت رسانه اگر رقابتی شود جلب مخاطبان مقوله ای مهم می شود و همه کارکنان احساس مسئولیت می کنند این کارکنان به افرادی تبدیل می شوند که همیشه در حال تفکر برای پیشرفت رسانه هستند تا مخاطب بیشتری جلب کنند . اگر رقابت نباشد انگیزه ای هم وجود نخواهد داشت مثلاً در یک رسانه دولتی ، خبرنگار انگیزه ای برای گرفتن خبر و به خطر انداختن خود را ندارد چرا که حقوقش را به صورت ثابت دریافت می کند و در چنین رسانه هایی افراد به شخصیتهایی عافیت طلب  تبدیل می شوند. در گوشه ماندن  ، ریسک نکردن ، وارد صحنه نشدن و در نتیجه تبدیل شدن رسانه به رسانه ای مصرف کننده و محافظه کار از ویژگیهای چنین رسانه هایی است .

در مبحث رقابت رسانه ای توجه به خواسته ها و نیازهای مخاطبان اهمیت فراوانی دارد.اگر ما به نیازهای مخاطبان توجهی نکنیم قطعاً دیگرانی هستند که مخاطبان از اندیشه ها و نظرات آنان بهره می گیرند این امر به آن معنا نیست که آنها با اندیشه ای خاص به دنبال راه اندازی رسانه ای برای داخل جامعه ما هستند بلکه از آنجائیکه ما خود را عقب کشیده و میدان را برای آنها خالی کرده ایم رقبای بسیار قویتر ما با سرمایه ، تخصص و بی پروایی ارزشی و اخلاقی بسیار بازتری وارد میدان رقابت می شوند و در جذب مخاطبان می کوشند و ما نیز خود را مجبور کرده ایم که برای رقابت با چنین رسانه هایی از طریق برخورد حذفی و یا انگ زدن اقدام کنیم.

ما باید به این مسئله واقف باشیم که در دنیای کنونی با وجود رقابت بسیار شدید رسانه ها ، مسئله سانسور و نظریه دروازه بانی خبر شکست خورده است . سانسور در دنیای امروز ندادن اطلاعات نیست بلکه بمباران اطلاعات است. به ما آنقدر اطلاعات می دهند که ما نمی توانیم تحلیل و انتخاب کرده و تصمیم بگیریم. ما در شرایطی به سر می بریم که حتی اگر موفق شویم تمام درب های جهان را به روی خود ببندیم فرجامی جز ایزوله شدن نخواهیم داشت و اگر تمام دروازه های عالم را به روی خود باز گشاییم در نتیجه استحاله شدنمان قطعی است و بعد از مدتی از پا در می آییم پس در این میان تنها چاره ما تولید قوی فرهنگی است.

در رقابت رسانه ای مسئله این نیست که ما چقدر پوشش رسانه ای داریم مثلاً اگر پوشش گسترده ای داشته باشیم بگوییم که برنده میدان رقابت هستیم بلکه مسئله این است که مردم چقدر خود را در معرض پیامهای رسانه ای قرار می دهند، تاثیر می پذیرند و به رسانه اعتماد دارند.

 


 
عدم رعایت حقوق مولفین در مطبوعات معتبر ایران
ساعت ۱:۱۱ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/۱٠/٢۳ : توسط : بهنام رضاقلی زاده

من اوایل امسال مقاله ای را با عنوان ؛استراتژی رسانه ای برای بهبود تصو یر نامطلوب شهری؛ به منظور چاپ در اختیار روزنامه همشهری قرار دادم ولی بعداْ مسئولان روزنامه اعلام کردند که این مقاله قابل چاپ نیست . ولی متاسفانه این اواخر بنده هنگام جست و جو در سایت یاهو انتشار قسمتهای مختلف این مقاله را در شماره های ۸۶ و ۱۰۷ و ۱۱۲ و ۱۳۶روزنامه اعتماد ملی دیدم . انتقادم از روزنامه معتبری چون همشهری این است که اگر این مقاله قابل چاپ نیست پس چرا آن را در اختیار روزنامه دیگری می گذارید آیا مشکل شما اختصاص چند هزار تومان حق چاپ است و یا مشکل از جای دیگری است. انتقاد دیگرم از روزنامه اعتماد ملی است که بدون کسب اجازه این مقاله را منتشر کرده اند. امیدوارم که تمام نشریات ما به استقلال حرفه ای و حقوق خود و مخاطبان احترام بگذارند.

برای دیدن قسمتهایی از مقاله می توانید به این سایتها مراجعه کنید:

http://www.magiran.com/ppdf/p0506100860091.pdf

http://www.magiran.com/ppdf/p0506101070111.pdf

http://www.magiran.com/ppdf/p0506101360101.pdf

http://www.magiran.com/ppdf/p0506101120101.pdf


 
اهميت مديريت رسانه
ساعت ۱:٤٤ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/۱٠/۱٩ : توسط : بهنام رضاقلی زاده

 سازمانها برای تثبیت نظم و امور خود نیازمند مدیریت و اعمال شیوه های مدیریتی هستند.در حال حاظر اشکال مختلفی از سازمانهای تولیدی ، خدماتی ، بازرگانی و فرهنگی در دنیا وجود دارند که هر یک در ابعاد مختلفی نظیر برنا مه ریزی ، سازماندهی ، کنترل ، رهبری و ارزیابی عملکرد به اعمال شیوه های مدیریتی مختلف نیازمندند. یک واحد تولیدی و صنعتی با یک واحد رسانه از این نظر تفاوتی ندارد بلکه تفاوت آنها در نوع فعالیت آنهاست.

مدیریت رسانه همان مدیریت عومی است با این تفاوت که مواد و مصالح آن محصولات فرهنگی و مخاطبانش عموم مردمند.مدیران رسانه علاوه بر اینکه مسئولیت اداره کارکنان ، تامین منافع و ایجاد انگیزه در آنها ، تصمیم گیری ، برنامه ریزی و راه اندازی طرحهای مختلف را بر عهده دارند باید بتوانند با استفاده از فن آوریهای نوین محصولات فرهنگی مورد نیاز مخاطبان را در سطح ملی و فراملی تولید کنند.

اهمیت مدیریت رسانه

v   فردی که در زمینه مدیریت رسانه فعالیت می کند باید در تمام زمینه های ارتباطات ، جامعه شناسی ، اقتصاد ، سیاست ، روابط بین الملل ، فرهنگ و ... آگاهی فراوانی داشته باشد و با ابزارها و فن آوریهای ارتباطی آشنایی داشته باشد.

v     مسئولیت شناس باشد. از سطوح پایین کار شروع کند و گرفتار تعدد مشاغل نباشد.

v   بینشی بلند پروازانه ، نگرشی منعطف ، ضریب هوشی بالا ، خودانگیختگی ، انضباط کاری و فرصت طلب بودن برای هر مدیر رسانه ای ضروری است.

v     مدیررسانه با اندیشه ها ، نگرشها ، تفکرات و طرز تلقیات و به طور کلی با اذهان و روحیات مردم سروکار دارد.

v   مدیر رسانه باید انعطاف پذیر باشد. اگر مدیری انعطاف پذیری خودرا در عصر جهانی شدن افزایش دهد نوعی روشنفکر تلقی می شود و روزی که رسانه از طرف اندیشمندان جامعه طرد شود آن روز ، روز عزای رسانه است.

v   مدیر رسانه باید از استقلال و آزادی اندیشه برخوردار باشد و اگر چنین مدیری نگران تخطی کردن از خطوط قرمز باشد اقدام به سانسور خواهد کرد و سانسور یعنی گزینش و انتشار پیامهی خاص ، که این امر بی اعتمادی مخاطبان را به دنبال خواهد داشت.

v   مدیر رسانه هم به یک مجموعه اخلاق مدیریت و هم به یک مجموعه رفتار مدیریت نیاز دارد. مثلاً فردی که دارای ویژگیهای شخصیتی مثبت ، حس تقوا و اخلاق باشد ولی تخصص علمی و فنی به حد کافی نداشته باشد و برعکس ، چنین فردی نمی تواند در حوزه فعالیت رسانه ای مدیری کارا و اثربخش باشد.

v   مدیران رسانه نیروهای کلان نگری هستند که در حوزه ارتباطات و رسانه دارای تخصص هستند . برای برنامه ریزیهای بلند مدت باید محور ابتکار در دست کسی باشد که از حوزه رسانه ای کشور و رسانه های بین المللی اطلاعات دقیق و بدون تعصب داشته باشد و گرنه طرحهایی ارائه می دهند که با الگوهای رسانه ای و با شرایط جامعه ما تطبیق چندانی نمی کند.

v   در حوزه مدیریت رسانه ثبات مدیریتی امری مهم می باشد. مدتی طول می کشد تا یک مدیر بر حوزه کاری خود تسلط پیدا کند و تجارب لازم را کسب نماید . صرفاً با تغییر مدیریت بالا دست نباید حوزه فعالیت چنین مدیری پس از تسلط بر کار ، تغییر یابد زیرا نه تنها بهره وری و کیفیت پایین می آید بلکه هزینه های مادی و معنوی نیز به دنبال خواهد داشت و باعث اتلاف نیرو و منابع سازمانی می شود.

v   باید به آموزش قبل از خدمت ، حین خدمت و آموزش پس از خدمت مدیر رسانه ارزش قایل شد . آموزش بعد از خدمت برای آن است که نیروهای بازنشسته ، کانون بازنشستگی تشکیل دهند و ارتباطشان را با سازمان حفظ کنند و سازمان از تجربیات آنها بهره گیرد و پس از بازنشستگی از این افراد به عنوان مدیرانی بزرگوار ، باتجربه و متخصص یاد شود.

v   در سطح دانشگاهی دانشجویان مدیریت رسانه باید علاوه بر فراگیری اصول و نظریات ارتیاطات و مدیریت باید بتوانند در استودیوها و کارگاهها ، آموزشهای عملی را نیز فرا گیرند تا بتوانند در آینده مدیرانی خلاق و مستعد بار بیایند.

 


 
آزادی قوانين اطلاع رسانی هم به سود دولت و هم به سود مردم است
ساعت ۱۱:٢٢ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٥/۱٠/۱۳ : توسط : بهنام رضاقلی زاده

قوانين آزادی اطلاع رسانی هم به سود مردم و هم به سود دولت است، اين قانون از شكل گيری قوانين و مقررات مخفيانه پيش گيری می كند.از طريق آن مردم می توانند به اسناد دسترسی داشته باشند، البته به اسنادی كه به بررسی سياست های مربوط به زندگی های روزمره شان مربوط می شود. علم به آگاهی يافتن مردم از تصميمات نادرست، بالقوه از مطرح شدن اين نظرات جلوگيری به عمل می آورد. قوانين آزادی اطلاع رسانی برای دولت رويكرد قانونی آشكار ساختن اطلاعات و ارتقا اعتبار در برابر مردم را فراهم می سازد. برای دولت ها مشاهده امتياز دسترسی مردم به اطلاعات مشكل است. و ممكن است در كشورهای در حال توسعه، آزادی اطلاع رسانی در كنار نيازهايی ديگری كه به مردم فشار می آورند اولويت به نظر نرسد. اما كشورهايی مانند هند و آفريقای جنوبی نشان داده اند كه آزادی اطلاع رسانی يا حق دسترسی به اطلاعات برای امكان پذير ساختن حقوق بشر ديگر از جمله حق خوراك و آب و حق سرپناه كاملا ضروری است – چه رسد به حق آزادی بيان.

در كشورهای در حال توسعه دارای اين قانون، اميد زيادی وجود دارد كه از فساد كاسته شود و شواهدی از آن نيز به چشم می خورد، اما همچنين مبارزه دراز مدتی است كه بايد به همراه طرح های مكمل ديگر عدالتی از جمله اصلاحات قضايی به پيش برده شود.

 "اطلاع رسانی مايه حيات مردم سالاری است و ما بايد برای هميشه در حفاظت از اين حق بيدار باشيم."



 
چرا اتفاقات بد برای آدمهای خوب می افتد؟
ساعت ۱۱:٤٩ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٥/۱٠/۱٢ : توسط : بهنام رضاقلی زاده

کتابی را که من در این اواخر مطالعه کردم به طوریکه در این دنیای پر هیاهو و نیرنگ؛ به انسان آرامش می دهد و باعث تسکین دلها می شود کتاب چرا اتفاقات بد برای آدمهای خوب می افتد؟ تالیف هارولد کاشنر و ترجمه نفیسه معتکف بود بعضی از نکات این کتاب برایم جالب توجه بود و خالی از لطف نیست که به بعضی از محتوای این کتاب اشاره ای بکنم.

گاهی برداشت ما از پیشامد های زندگی این است که در واقع هر کس به آنچه سزاوار آن است می رسد. زندگی در هر لحظه ممکن است بی انصاف باشدو افرادی که گناهی مرتکب نشده اند دچار رنج و عذاب شوند ولی اگر زود قضاوت نکنیم به باور برنامه های بر حق خدا دست می یابیم.

بار خدا یا که عظمتت به وصف در نیاید و ژرفای اندیشه ات در وهم نگنجد

نادانان را تاب تدبیرت نباشد و سفیهان را حیرت و واماندگی نصیب

آن هنگام که عدالتت رخ نماید جاهلان را که چون چمن سر بر آورده اند

به آتش قهرت نیست خواهیم یافت   

بار خدایا صالحان که چون نخل ریشه دوانده اند و به سان درخت سدر متبرک قد کشیده اند

برای اعلان وجودت به جلوه در می آیند و بهر سر دادن عدالتت زبان می گشایند.

در این شعر نابکاری به چمن تشبیه شده است و نیکوکاری به درخت نخل و سدر. اگر شما در یک زمان هم نخل بکارید و هم چمن ؛ چمن بسیار سریعتر از نخل جوانه می زند . در این مرحله کسی که از طبیعت نا آگاه است چه بسا پیش بینی کند که چمن بلندتر و محکمتر از نخل خواهد شد ولی مشاهده گری مجرب می داند رشد چمن موقت است و در عرض چند ماه پژمرده می شودو از بین می رود.در صورتی که نخل کم کم رشد می کندو ممکن است بیش از یک نسل باقی بماند. کسانی که عمر خود را مداوم در خوشی سپری کرده اند و در زندگی دچار رنج و عذاب نشده اند و طعم ناخوشیها و نا ملایمات را نچشیده اند معنای حقیقی زتدگی را درک نمی کنند.چرا که رنج و عذاب انسان را پاک و شریف می گرداند و افکار را صیقل می دهد و از غرورو سطحی نگری پاک می کند.اگر کسی مریض نشود قدر سلامتی را نمی فهمد ؛ اگر ما طعم گرسنگی و فقر را نچشیم ارزش مادیات را درک نخواهیم کرد و ممکن است آن را در راههای ناصواب به مصرف برسانیم.

شمعهای کلیسا به خاموشی گراییدند

ستاره ها دیگر در آسمان سوسو نمی زنند

اما چراغ دلها روشن است.


 
دومين شماره نشريه جهاني رسانه به زبان فارسي و . . .
ساعت ۱٠:٠۸ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٥/۱٠/٤ : توسط : بهنام رضاقلی زاده

نشريه جهاني رسانه 

  دومین شماره نشریه جهانی رسانه با مقاله ای به ترجمه اینجانب -بهنام رضا قلی زاده- و دوست عزیزم آقای حسین بصیریان جهرمی منتشر شد.  نشریه جهانی رسانه  به ۱۰ زیان زنده دنیا در این سایت قابل مشاهده است:http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/

   در اینجا لازم می دانم که از دقت و ارزیابی دقیقی که سردبیران محترم این نشریه بین المللی (نسخه فارسی) خصوصا آقای دکتر عبداللهیان -در مدت شش ماه گذشته- برای ویرایش و تدوین متن نهایی مبذول داشته اند، کمال تشکر و قدردانی را بنمایم!

   مقاله ما را می توانید در آدرس زیر بخوانید :

http://dcsfs.ut.ac.ir/gmj/1-2.asp

  

سایر مقالات شماره دوم نشریه جهانی رسانه:

 پاییز 1385


مقالات داوری شده

1- روزنامه‌نگاري الكترونيك: فرصت‌ها و محدوديت‌ها
عليرضا دهقان

دانشگاه تهران

2- تغييرات نقش زن در سينماي ايران
اعظم راودراد

دانشگاه تهران

3- تمايزپذيري و هويت اجتماعي مبتني بر مصرف: مطالعة موردي جوانان شهر تهران
علي شكوري، استاديار گروه برنامه ريزي دانشگاه تهران
دانشگاه تهران

4- ارتباطات و الگوهاي ارتباطي در سازمان
فريدون وردي نژاد
دانشگاه تهران


مقالات با نظر سردبیری

1- نقش رسانه در تصميم ‏گيري سياست خارجي: يك چارچوب نظري
ترجمه: حسين بصيريان جهرمي و بهنام رضا قلي زاده
دانشكده صدا و سيما

 


مقالات دانشجویی

 

1- مروري بر زمينه هاي تاثير فضاي مجازي بر نظريه ‏هاي ارتباطات
احسان شاقاسمي

دانشگاه تهران

 

2- هويت هاي جديد واقعي و مجازي:
مطالعة‏ كاربران اينترنتي دانشجو با جنسيت و قوميت متفاوت

محمد رشيد صوفي‎
 
دانشگاه تهران
 

3- شکاف ديجيتالی
مريم نورائی نژاد
 دانشگاه تهران